onsdag 23 januari 2013

Köttfärsröran: ”Hur gör jag med min köttfärs”?

Jag är så gammal, så jag var med på den tiden när köttfärsen maldes manuellt till kunden i köttaffären. 
Ville du har blandfärs, maldes lite fett ner från ett svin tillsammans med oxen som kanske var en ko.
Ville du har fläskfärs, maldes endast en fet bit fläsk ner i kvarnen. Ville du ha ren oxfärs, åkte endast oxen ner i kvarnen. 
Aldrig någonsin hörde jag talas om salmonella i färsen. Ingen i min omgivning, varken sket eller spydde efter satt i sig köttfärs. 
Moderna Tider. År 2013. Då utsätts man för stor risk om man sätter tänderna i köttfärs. Salmonella. Skita och spy.
Skamligt. 
Dåligt.
Förra torsdagen den 17 januari köpte jag 1 kg blandfärs på Coop Forum vid Traktorvägen (av alla namn) i Lund. 
I går läste jag i tidningen om att Coop återkallar köttfärs som är köpt den 16 januari. En dag mer eller mindre. Vad vet jag?
Där sitter jag alltså med 1 kg köttfärs som jag inte vågar äta. Jag har varken kvitto eller paketeringen kvar. Den förbannade färsen delades upp och åkte nämligen direkt in i frysen. 
Nu vet jag varken ut eller in. 
Vågar jag äta av blandfärsen? Kan jag få salmonella? Ska jag slänga hela rasket med en gång? Moderna Tider. År 2013. 
Irländsk köttfärs i den svenska floran. 
Hallå Coop! 
Hjälp mig.

Inga kommentarer: