måndag 28 januari 2013

Youtube trolleri av-just ingenting


Jag tillhör den äldre generationen som inte begriper-just ingenting. Av den moderna tekniken, alltså. 
Hur går det till? 
Ta tex det här Youtube-klippet med, ”Kalle fra Uddevalle”, som min son, Johan, snickrade samman av-just ingenting. 
Det är ett lysande trollerinummer värdig Joe Labero. 
Historien började för 40 år sedan.
I Göteborg fanns på den här tiden ett antikvariat som hette Samlaren. Där var kaos granne med Gud. Ingen ordning alls. Allt huller-om-buller. Jag älskade denna katastrof. Samlaren rena guldgruvan för en bokfrälse. 
Det var i denna sagolika röra som jag fiskade upp ett luggslitet notblad, ”Kalle fra Uddevalle” som gavs ut 1920. 
 På den tiden bodde jag i Uddevalla. Och hette Kalle, då som nu, fast med C, för jag ville göra mig märkvärdig. Det blev till ett köp för några kronor. 
Ja, sedan begravdes rariteten i kistan som jag skrivit om. När skattekistan öppnades för en tid sedan poppade alltså, ”Kalle fra Uddevalle”, upp. 
Jag satte i gång och grävde i historien och fick fram endast-just ingenting-som jag ska berätta om en annan gång. Dessa lösryckta bitar lämnade jag över till min son Johan. 
”Kan du”? 
Och det kunde han. 
Johan trollade fram en helt liten ljuvlig dansk revy på Youtube. 
Underbart, är ordet. 
Tack Johan! 
För-just ingenting. 

2 kommentarer:

pappa B sa...

...det är roligt att se att arvtagaren redan besitter en stor portion med kunskap om media och alla dess vinklar Detta måste glädja Kalle d.ä väldigt mycket. att se sonen briljera på detta fina sätt.
Värre är det för mig som spritt mina små frön lite hit och dit utan någon större kontroll. av dessa blev det vanlig arbetare, hästuppfödare av klass och nu två små comming bäbbs.

Anonym sa...

Härmed nomineras Kalle jr till 2013 års Guldbagge för bästa klipp!
(En av 2012 år klippare, Hanna Lejonkvist, växte upp i Hjärup)
Hilsn /Peter