onsdag 19 december 2012

Sorgens dag; Inget julbad för vinterbadarna i Lomma

Jarl står och tittar ut över Öresund. Vintermörkret sänker sig sakta över Lomma. I fjärran röken från skorstenarna i Malmö. Till höger om Jarl har själva öppningen till badbryggan stängts av med en massiv port. Lika bra det, för på andra sidan är både badbryggan och stegen ett minne blott. Annat var det julaftonen 2010. Mina vinterbadande damer lögade sig i det iskalla vattnet, -2 mitt Herrskap. Nu har kommunen bestämt, att något roligt får man inte ha vintertid i Lomma. ”Här ska min själ ingen bada när det är vinter”! Omåttligt trist. TRÅKMÅNSAR!
Det är verkligen ingen skitsak att stänga av vinterbadet. Vi är många som är upprörda över ingreppet. Däremot har Lomma kommun i stället kostat på ett sprillans nytt skithus för de badande. Det gamla vid Lomma Centrums badplats från slutet av 1990-talet (inlagd bild) var otidsenligt. Bort som badbryggan och stegen för de som vill vinterbada. Däremot är det fritt fram och göra både stort och smått i den nya fina toan mitt i smällkalla vintern. ”I bland blir man inte klok på våra styrande”, säger en surmulen fröken Groda som numera ser ut som en julgroda bland alla julgranar som förhoppningsvis ska pryda gosiga hem i byn. Det har sina plågsamma stunder att stå staty eller vara vinterbadare i Lomma, sanna mina ord.

Inga kommentarer: