fredag 30 november 2012

Lennart Eriksson från Halmstad-slog ut Ingmar Bergman

Det här är Lennart. Han är en lokal kändis i Halmstad som skådespelare och rockare i ortens svar på Rolling Stones, Bawlers Inc. Ni som följer bloggen har träffat honom många gånger tidigare. 
Han har för vana att poppa upp i tid och otid. 
Denna gången överföll mig med en jättelada med scenkläder i Västra hamnen i Malmö. 
Jag blev så till mig i trasorna, att jag helt och hållet missade en stor nöjesnyhet som journalistlegenden, Tony Kaplan (1937-2010), på sin tid, ALLTID knäckte först. 
Journalistikens kärna: bli först med en nyhet. (texten fortsätter efter bilden)
I stället radade jag upp medlemmarna i den lokala teatergruppen, Scendraget från Halmstad, efter man hyrt kläder inför sommaren 2012 folklustspel i Halmstad. 
Den stora nöjesnyheten, att Ingmar Bergmans berömda ”Fanny och Alexander”, skulle sättas upp till hösten i Malmö såg jag i röran bland alla scenkläder och rekvisita. 
Och missade den. 
I kväll är det storslagen premiär på Intiman i Malmö. Det har varit mycket, hysch, hysch, inför uppsättningen. 
Det är något som jag i sådana här sammanhang aldrig brytt mig om. Raka rör. Alltid vill man vara först med en nyhet.
Nu blev jag bortkollrad av Lennart och Scendraget från Halmstad. För övrigt ett mycket bra och hårdarbetande teaterorganisation.
Knallade rakt in i rekvisitan med dammiga möbler och kläder.  
Historik.
I hörnet stod t o m pianot med en lapp på som avslöjade den ytterst hemliga scenuppsättningen i Malmö. 
Allt rekvirerat från Stockholms dammiga teaterförråd med scenklang som heter duga.
Varför jag tyckte Lennart med en truck var en hetare nyhet, har alltså sina poänger. 
Lennart själv såg mer än nöjd ut. 
"Bra truck, det här," sa han utan att blinka
Gubbröra i min skalle. 
Jag såg alltså inte den avsevärt större nyheten med, "Fanny och Alexander". Ingmar Bergmans Oscars-belönade film.
Ridå ner. 
ÖVRIGT: TV-profilen, Lars-Gunnar Björklund har avlidit 75 år gammal. Jag ska aldrig glömma hans skridskoreferat. Svenska Akademiens ledamot på stol nr sju, Knut Ahnlund, 89 år, har också gått till de sälla jaktmarkerna. Han låg för övrigt i konflikt med Akademien sedan 1996. Må de vila i frid.

Inga kommentarer: