tisdag 27 november 2012

Lommas sista kiosk slog igen. "Var tog du vägen, Stefan"?

I Lomma sprids alla rykten som en budkavle från Vilhelm Mobergs historiska roman, ”Rid i natt”, som kom ut 1941. När så Stefan för knappt två veckor sedan, bokstavligt talat, spikade igen sin kiosk-Lommas sista-började budkavlen gå från hus till koja. Alla möjliga omöjliga rykten började genast genomsyra stugorna i byn. Tips ramlade in även till mig. Nu fick det vara nog. Jag sadlade min häst och red ut i verkligheten, för att leta upp Stefan som drivit sin kiosk med gatukök i 18-20 år. Någon måtta får det allt vara.
Jag fann honom till slut bland brödhyllor och annat smått och gott hos Mårtenssons Livs. Ni kan själva se på bilden hur Stefan kommer kånkande på en massa paket. Knappt hundra meter från sin igenspikade kiosk. ”Där är du”, tjoade jag. ”Ja, här är jag”, svarade Stefan och slit och släp. Så här ligger saken till. Stefan har varken gått i konkurs eller annat. Han har bara tagit en paus med sin kiosk. ”Till nyår öppnar jag igen. Raketförsäljning. Sedan stänger jag kiosken, för att öppna i april fram till hösten 2013. Vad som händer sedan med kiosken står skrivit i stjärnorna. Allt kan hända”, berättar Stefan för mig. Till Mårtenssons Livs har han lagt över sin paketutlämning från Schenker. Det är därför han kånkar omkring med sina paket. Jag red hem igen. Nöjd och belåten. Nu vet vi alla sanningen. Lycka till, Stefan.

Inga kommentarer: