fredag 16 november 2012

Gokväll! Här har ni mina middagsgäster

Många av oss hade säkert velat sitta vid Gokvälls middagsbord i SVT1 och bjuda in speciellt utvalda gäster. Endast rika och berömda får njuta av denna ynnest. Det duger också att författa en deckare som säljer smör. Vi andra får leva i drömmen. Storvulen som jag är, bjöd jag in mig själv som värd. Anja Kontor valde jag som programledare. Kontoret som jag kallade henne, var efter flera år plötsligt borta. Saknad. Nu med på banan igen. (texten fortsätter efter bilden)
På min högra sida har jag Hillary Clinton. Min favoritpolitiker med en datahjärna. Utan Hillary, hade Bill (182 IQ) aldrig lyckats bli president. Jag vill höra hur hon ska bli nästa demokratiska president efter Barack Obama 2016. Bredvid Hillary sitter Zlatan. ”OH...it's you with the goal! Bill want to meet you”. Islossning direkt. Zlatan smäller av sitt bredaste leende som nästan håller på och slukar Sophia Loren, med hatt och allt. (texten fortsätter efter bilden)
För rakt över det vackert dukade bordet sitter nämligen Sophia Loren, 78 år. En gång i tiden världens vackraste kvinna. Ingen kan bära upp “hats” (hattar) som Sophia. Jag uptäckte denna italienska bystdrottning 1956, vinter-OS i Cortina. Hon bad om att få träffa Sixten Jernberg som tagit guld på 50 km. “Jag vill inte ha några frumtimmer på rummet”, fräste Sixten. Sophia fick nöja sig med att hångla med norrmannen Halgier Brenden som i sin tur tagit guld på 15 km. Fast det var naturligtvis inte samma sak som att få hångla med Sixten. Nu får Zlatan en möjlighet att rätta upp den svenska äran. (texten fortsätter efter bilden)
Till slut så Carl Bildt. Detta orakel till politiker. I det främsta ledet sedan han var talskrivare åt Gösta Bohman på 1970-talet. Carl och jag har en sak gemensamt. Hans mamma växte upp på landet utanför Halmstad som vanlig enkel bondjänta. Min far växte upp på landet utanför Halmstad som vanlig enkel bondpojke. De ska alltså vara kusiner. Jag och Carl är alltså pyssling/syssling, i någon form. Nu tar jag chansen och utreda syssling/pyssling problematiken. Jag har alltså en oplockad gås med Carl. Det är också vad jag bjuder på. En skånsk gås med hela köret som hör till. Smaklig spis.

Inga kommentarer: