tisdag 6 november 2012

Camilla Henemark sexuellt utnyttjad av manlig landslagsledare som barnidrottare!

Den här skandalen, mina vänner, är något som det råder tystnad om. Andra sidan har barnövergreppen av svenska friidrottsledare, drunknat i kungasörjan. Jag håller alltså på och läser skandalboken, ”Adjö det ljuva livet” av Camilla Henemark och skribenten, Carina Nunstedt. En välsvarvad bok på 381 sidor. Redan på sidan 48 blir jag både förvånad och upprörd. Jag inser också att Skavlan, när han hade Camilla som gäst i sitt TV-program, inte alls läst boken, utan fått ett redaktionellt sammandrag av kungasidorna. Kungen skiter jag i, men inte att unga svenska friidrottslöften utsätts för sexuella övergrepp av vuxna manliga ledare, handplockade av Svenska Friidrottsförbundet. Jag blir rent ut sagt heligt förbannad. Hur sjuk är egentligen den världen?
Jag hade ingen aning om att Camilla Henemark, har varit en lovande friidrottstalang. Redan som 13-åring höjdhoppare kom hon med i ungdomslandslaget. Yngst av alla, med personlig tränare, 1000 kr i månaden i träningsbidrag, fria kläder och resor. Och tävlingsresorna till otaliga länder i Europa blev många. Det är också under dessa resor hon berättar i boken om fylla och ”röka på”. Även ledarna deltog i svineriet. Ja, rent ut sagt förvandlades dessa friidrottsresor till rejäla fylleslag.
Det var också nu som de sexuella övergreppen trissades upp. Ledare smög in till flickorna om nätterna för att stilla sin sexhunger. Patrik Sjöberg bodde alltid på eget hotell tillsammans med sin tränare, Viljo Nousiainen. ”Diva”, tyckte de andra i ungdomslandslaget. När Patrik avslöjade Viljos övergrepp i sin bok, blev Camilla mållös. Nu förstod hon varför de alltid valde att bo på hotell och inte med de andra i landslaget. Viljo ville ha Patrik för sig själv. När jag läser det här, blir jag som sagt var, förbannad. Kan man då tro på Camillas berättelse? Ja, tyvärr, för i sin bok är Camilla Henemark hänsynslöst öppenhjärtlig. Nu har jag kommit till sidan 222. Kungen. På ca tio sidor avhandlas deras kuttrasju, men det kan vi redan. Däremot hade vi ingen aning om vuxna manliga landslagsledare som utsatte barnidrottare för sexuella övergrepp. Skäms på sig Svenska Friidrottsförbundet. Och svensk massmedia som tiger ihjäl skandalen.

Inga kommentarer: