tisdag 13 november 2012

BLOGGEN AVSLÖJAR: Spricka i golfklubben Lomma-Bjärred. Någon roffar åt sig miljoner!!

Det är en märklig golf soppa jag har fått ta del av. Den ideella föreningen, Habo Golf AB:s som driver Örestads golfklubb i bolagsform har sålt ett markområde för 2,2 miljoner kronor till Skånekustens Invest AB. ”Marken är värd minst fem miljoner kronor”, säger en av aktieägare i föreningen, Bengt Lavesson, till mig. Han är inte vem som helst. Tidigare teknisk chef i Lomma kommun. Numera håller Bengt Lavesson i mark-och exploateringsavtal i kommunen. Ingen som han vet alltså dagens marknadspris på varje centimeter mark i Lomma kommun. Nu är han upprörd. Det med all rätt.
Till föreningens extra bolagsstämma i september lämnade han in en motion mot affären. På punkt efter punkt kunde han visa på felaktig hantering av markförsäljningen som bla skett utan styrelsebeslut. Affären med Skånekustens Invest gjordes helt enkelt upp vid sidan om av golfklubbens styrelseordförande samt vice ordförande. Allt enligt Bengt Lavessons heta papper om de märkliga turerna. Det innebär att någon, vid en framtida försäljning, kan stoppa minst 3 miljoner egen ficka.Tala om ”Hole in one”. Andra uppgifter jag fått fram, säger att det råder upprorsstämning bland golfklubbens medlemmar. Kommer klubben att spricka?
Bengt Lavesson vill ha med följande förtydligande. "För det första är det politiska beslutet om en detaljplan för området taget i fullmäktige redan på oktobermötet. För det andra kan ingen klandra fullmäktige för det beslutet, köpekontraktet är mellan Habo Golf AB och Skånekusten Invest AB. För det tredje är det direkt fel att peka ut någon enskild politiker på ett sätt som folk skulle kunna uppfatta som att jag ligger bakom. Jag har den allra bästa relation med alla politiker i Lomma".
FOTNOT: Med hänvisning till Bengt Lavessons förtydligande. Har någon annan uppfattat något annat, så är det mitt fel. Jag har varit kluddig i min tidigare presentation. Jag ber i så fall om ursäkt för det. Rätt ska vara rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även vi kommuninnevånare (och därmed skattebetalare) har anledning att vara upprörda. Kommunen har gått i borgen för golfklubbens lån, och det innebär att kommunen, dvs vi, riskerar att få punga ut med 2 miljoner extra om golfklubben skulle gå i putten (sic). Med tanke på det minskade intresset för den här formen av primitivt lantbruk minskar stadigt är det ju inte helt osannolikt.
Hälsningar
/Peter