onsdag 10 oktober 2012

Någon försökte blåsa mig: Varning för NÄTBANDITER!!

I lördags skrev jag på bloggen om folkpartiledaren i Lomma, Gunilla Lundström, som utsattes för ett rånförsök i Lissabon. Dagen efter muddrade en ficktjuv hennes särbo på börsen. Trots han var observant, var det någon som snodde hans börs i fickan. Fräckt så det förslår. Numera behöver man inte åka till Portugals huvudstad för att råka illa ut. I går fick jag detta mailet: ”Bäste Skandinaviska Enskilda Banken kund.Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Vänligen uppdatera information. Klicka här att uppdatera information. Detta är ett automatiskt meddelande från - 2012 SEB. Skandinaviska Enskilda Banken”. Ser vid först anblicken seriöst ut, men det är förbannad bluff och båg. Någon ville åt min kod och kortnummer. Jävla banditer. Naturligtvis gick jag inte på det, utan anmälde tilltaget till SE-banken. ”Det här är ett allvarlig problem som vi har. Bra att du inte gick på det. Ta bort mailet som kallas för phisingmail.  Tack för att du meddelade oss”, svarade Jesper Karlheden på SE-banken. Phisingmail? Det är inte klokt vad en gammal Gubbe, får lära sig mycket nytt i den moderna tekniska världen. Min mormor tyckte kylskåpet var ett under av teknisk uppfinning. Jag har i alla fall tidigare hört talats om bluffvarianten-phisinmail, men det är faktiskt första gången jag drabbats. Nu vill jag varna alla mina bloggläsare om ni får ett sådant här mail: Öppna inte. Ta bort skiten. Jag har också skickat över bedrägerimailet till polismyndigheterna för allmän information.

1 kommentar:

Isabelle, SEB Kundservice sa...

Hej!

Jag heter Isabelle och arbetar med sociala medier på SEB. Jag förstår att du redan varit i kontakt med oss och att du har fått hjälp med detta. Självklart börjar man börjar undra när det dyker upp ett sådant mail och du gjorde alldeles rätt som kontaktade oss.

Om det uppstår några frågor är du mer än välkommen att ringa oss på 0771-365 365. Här finns mina kollegor tillgängliga dygnet runt. Vi finns även på Facebook, www.facebook.se/sebsverige och på Twitter, www.twitter.com/sebsverige, vardagar mellan kl. 8-22.

Jag önskar dig en trevlig dag.

// Isabelle
SEB, Kundservice