måndag 22 oktober 2012

LOMMANEWS: Kommunhövdingen öppnar Pandoras Ask för mig

Jag har sällan träffat en mer entusiastiskt kommunhövding än moderaten, Anders Berngarn, som är kommunalråd i Lomma. Då ska ni veta, att jag under mitt långa spännande liv i journalistikens värld, träffat åtskilliga kommunala höjdare från norr till söder i Sverige. Anders Berngarn är barnfödd i byn och BRINNER för sitt Lomma. När han drar sitt bildspel över utbyggnaden av Lomma, bubblar han över av lycka. Här existerar ingen byggkris. Det är full rulle. Tyvärr kan jag av bloggens begränsningar, endast redovisa en liten bråkdel av alla spännande nyheter.
Den översta bilden är som det ser ut i dag. Tagen från Varvstorget med Kajgatan och Fiskboden längre ner till vänster. Den undre bilden är som det kommer att se ut i framtiden. Kvarteret kryssaren med bostadsrätter och affärer på första våningsplanet. Kajgatan blir i morgondagen ännu en affärsgata i Lomma. Förhoppningsvis kanske vi även får lite publiv i Lomma?
Havsblick, bortre byggnaden på den översta bilden, byggdes som äldreboende under 1980-talet. I dag är det i stort sett avvecklat. I stället ersatt med Vega, alldeles utanför den översta bilden till vänster. Invigdes för några år sedan av äldreministern Larsson. På den tomma gröningen som ni kan se på bilden, kommer nu att uppföras ännu ett äldreboende. Bilden undertill visar hur det kommer att se ut färdigt. Här ligger man i startgroparna. Maskinerna rullar in vilken dag som helst.
På bilden ser ni jultomten i höjden under förra årets Julmarknad, tillsammans med den kommunala julgranen. I framtiden får både jultomten och granen flytta på sig. För granne med Vårdcentralen kommer att byggas ett hus med bostadsrätter och affärer på bottenplanet. Vi slår igen Pandoras Ask för den här gången. Anders Berngarn fortsätter att bubbla över. Man blir glad över entusiastiska människor. Men så har han också heta kontakter. Härligt, sanna mina ord...

Inga kommentarer: