torsdag 25 oktober 2012

Kungligt bröllopsbestyr i Ockelbo

Ni vet hur det är. När det stundar bröllop blir det bråda tider för gästerna. Stressnivån blir än högre när det är en släkting av kunglig börd. Alla ni som följer bloggen, vet att jag är en försynt varelse som ALDRIG skulle få för mig att spana genom ett nyckelhål på någon. Däremot åkte jag hem till prins Daniels alldeles vanliga föräldrar i Ockelbo och tryckte mitt öra mot det deras lilla rara vanliga hus.
”Ewa, nu blir det ett sådant där förbannat bröllop igen”. Olle får höja rösten. Hustrun Ewa laddar tvättmaskinen i köksingången med blodiga kläder. Älgjakten. Det skramlar. ”Vad säger du”, ropar Ewa tillbaka. Förbannat också tänker han men skriker: ”Jo jag sa, att nu blir det ett sådant där förbannat bröllop igen”. ”Ska Gustafssons gifte sig”? ”Nej, det är Madeleine. Det står i bladet. Hon ska gifta sig med den där amerikanaren, finansvalpen”. ”Vaaa, ska de köpa ny valp”. ”Nej, GIFTA SIG”. ”Gifta sig”? Ewa kommer utrusande i köket med Olles blodiga keps i näven. Olle sitter vid köksbordet och knäcker en helt vanlig pilsner. Det luktar skog. Kåda.
”Ja, fy fan. Nu är det tid igen”. Olle suckar. ”Får jag en slurk”. Ewa tömmer glaset i ett drag. ”Olle lille. Din frack. Du har ätit dig ur den. Du måste börja banta”. ”Banta! I helvetet heller, förresten du då? Klänningen kommer att korva sig”. ”Ja, Olle, jag får köpa ny klänning. Det förstår du väl att jag inte kan visa upp mig i samma blåsa som när våran Daniel blev prins”. Det förstår Olle, men fan så dyrt det blir med ny blåsa till kärringen. ”Kanske du kan lägga ut den”? ”Lägga ut, men Olle då. Hur skulle det se ut om Carl Gustaf fick se mig i hemkört”.
Över den helt vanliga stugan tornade det upp sig ett tungt moln: presenten. Vad ger man två unga människor som redan har precis allting. ”Presenten, Olle”, pep Ewa. Olle halsar den sista pilsnerskvätten. Han kväver en lätt rapning. ”Nämn inte det Ewa. Jag får magsår av bara tanken”. Olle drar en djup suck. Fan vad grabben ställde till det. Kunde han inte nöjt sig med Elsas Britta i Skogstjärn. ”Ring Carl Gustaf och hör när det blir bröllop”. ”Det går inte. Han är inte hemma. Bortrest”. En flykt. I kväll visar nämligen Debatt i SVT1 ett nytt råkurr om den där evinnerliga kungaboken. ”Bortrest”? ”Ja, till Hottahejti”. ”Hottahejti”? Olle plockar med mobilen. ”Ja, hallå! Är det resebyrån. Kan jag få beställa två biljetter till Hottahejti”! En ovanlig dag i ett litet rart rött vanligt hus i Ockelbo. Örat mitt blev också rött.

Inga kommentarer: