lördag 13 oktober 2012

Jämmer och elände! Gubbrockarna besegrar världen. IGEN!

Jämmer och elände (doom and gloom). Gubbarna med en snittålder på över 68 år, har gjort det igen. Världens största rockband, The Rolling Stones, släpper sin första singel efter sju år och världen håller på att slå knut på sig av lycka. Inte för att jag begriper hur dom gör, men det dom gör, det gör dom förbannat bra, jämmer och elände. Det nya albumet, ”GRRR!”, släpps i november. Gott Folk, det ÄR The Rolling Stones.
Några timmar efter att Rolling Stones lagt ut sin nya singel på Youtube i torsdags, fångade jag upp nyheten. ”Doom and Gloom” med Jaggers raspiga röst, Richards gitarr riff med stänk av Sticky Fingers, trummisen Watts beat, åkte ut på bloggen. Jag var nummer 302 som lyssnade på Youtube. Inte ens två dygn senare har redan närmare 1,4 miljoner varit inne och lyssnat. Makalöst. För att förstå hur enastående det är, kan det jämföras med den mesta svensktoppslåten genom tiderna med 278 veckor på listan, ”Du är min man”, Benny Anderssons orkester med Helen Sjöholm, knappt 130 000 har varit inne och lyssnat. Då ska ni veta att klippet lades ut 2009, jämmer och elände. Därför kör jag en stödspelning. Kan vara lämpligt. Svensktoppen fyller 50 år i morgon, söndag. Grattis! Må du leva i 50 år till. Vill du lyssna på "Doom and Gloom", scrolla en bit ner på bloggen.

Inga kommentarer: