tisdag 16 oktober 2012

Hannes prao som kommunhövding i Lomma!

Det här är Hannes, 15 år. Normalt är han elev på Pilängsskolan i Lomma. Denna veckan är ingenting sig likt. Hannes är prao som Lomma kommuns högsta politiska tupp, kommunalråd. Till vänster på bilden i soffan, knäpper det riktiga kommunalrådet, Anders Berngarn, händerna för sin unga ersättare, gammal rektor som han är. Skämt åsido, så är det en unik möjlighet Hannes fått att berika sitt unga liv. Han får krypa in under huden, för att se och lära, hur det går till i maktens boning i Lomma kommun.
”Jag får vara med på allting. I måndags satt jag med Anders på golfklubben i ett möte med Nyföretagarna Center Syd. I dag kommer representanter från Svalövs kommun. Efteråt blir det en bit mat på Oliveras, nere vid Lomma Beach”, berättar Hannes för mig. Tala om skolmat! I morgon-onsdag-får han t o m vara med på kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde. Det är kommunens egentliga regering som aldrig någonsin släpper en obehörig innanför sina dörrar. Ska då Hannes som är med i MUF (moderaterns ungdomsförbund) bli politiker? ”Nja, jag vill nog helst bli pilot”, svarar han mig. ”Fast vi får se”. Plötsligt tar Anders Berngarn fram Pandoras Ask för oss. Han öppnar locket och ut kryllar det med nyheter om den framtida utbyggnaden inom Lomma kommun. Fast det får jag berätta om en annan gång. En sak är då säker. Bjärredsborna kan åter börja dra på smilbanden.

Inga kommentarer: