onsdag 5 september 2012

Svärdfisken i Lomma filead!

Det är här Lommafiskaren Tony Larsson vid sin fiskebåt. Det var han som med hjälp av dykare, drog upp den unika svärdfisken på 2,13 meter i Öresund och som jag skrev om på bloggen i går. Är det någon jag unnar en sådan jättefångst, så är det Tony. Han har inte bara gått igenom omfattande hjärtoperationer, nu har han stora problem med ena handen. Väntar på operation. Därför fick han ta dykare till hjälp för att få upp baddaren ur djupet i sundet. "Vilken uppståndelse. Telefonen ringer i ett kör", säger Tony till mig, nu på morgonen och så ringer det igen.
I morse skred så Markus på Fiskboden i Lomma till verket. Tid att filea upp 40 kg svärdfisk. Givetvis fanns jag på plats. Ett sådant unikt tillfälle kan man inte missa. Det tyckte inte heller Skånska Dagbladet som också dök upp mitt i fiskrenset. Markus arbetade snabbt och säkert. En filemästare i arbete. "Fast en svärdfisk har jag aldrig tidigare gjort vid", säger han.
Efter knappa 15 minuter var besten filead och klar. Ut med bitarna i butiken. Även så huvudet som också placerades i disken. Tittgodis. Jag var snabbt framme och köpte ett kg svärdfisk, fångad i Öresund. Inte långt i från där jag själv bor. Bara en sådan sak. Jodå, jag har ätit svärdsfisk förr, i både Mexiko och på Kanarieöarna. Men nyfångad utanför min dörr, om Herrskapet förstår vad jag menar. Aldrig någonsin. Vad jag fick betala? 300 kronor kilot. Smaklig spis. Tack.
SVÄRDFISKEN RIKSNYHET: Ett 40-tal tidningar, TV-och radiostationer, rapporterade i går om den originella fångsten av en svärdfisk i Lomma. Länk till Skånska Dagbladet HÄR!

Inga kommentarer: