torsdag 27 september 2012

Lomma, Sverige-Machu Picchu, Peru

Machu Picchu är en världsberömd ruinstad, 2500 meter uppe i Andernas mytomspunna bergskedja i Sydamerika. Hit vallfärdar turister från hela världen. Alla vill uppleva ett av världens sju nya underverk. Arkeologer har vid utgrävningarna funnit 173 mänskliga skelett. Har du hyfsat på fötterna och bra kondition kan du fortsätta din vandring på Inkaleden som är 45 km lång. Fast då krävs tillstånd. 1100 mil därifrån kan du få uppleva hur Lommas nya centrum växer fram några meter över havet med en våldsam fart. I veckan kom t o m några väggar på plats. Inga skelett har man, vad jag vet,  träffat på. Har du vanliga promenadskor, kan du sedan fortsätta din vandring på det obegripliga Handelsstråket som mest består av mäklarkontor och tandläkarstolar. Dåtid möter nutid, på en och samma gång.
Bloggens äventyrare, Rolle af Trollhättan, befinner sig just nu i Machu Picchu. Ni minns säkert för drygt ett år sedan, när jag på bloggen skrev om hans resa i Afrika. På tummen! Han tog sig liftande igenom Zambia, Botswana och Namibia. Nu har denna tuffa pensionär (68 år) gett sig i kast med Anderna. Han berättar i mail för mig, att han både äter gott och bor bra. Snart går färden vidare till Titicacasjön. Jag vet också att Rolle från höjderna i Anderna, följer bygget av Lomma Centrum, ca 1100 mil bort-se där, jag kom i mål. Lomma, Sverige-Machu Picchu, Peru, på en och samma gång.

1 kommentar:

indianmarknad.se sa...

Anderna e BÄST!

Om minnena blir för starka kan du kolla in om det finns något här för dig.