måndag 13 augusti 2012

Grattis Per! Lommabo utsedd till Sveriges vackraste man!

Lomma har genom åren sopat hem många utmärkelser. Allt från Sveriges bästa skolor till bästa kommunen att bo i. Här kommer nästa höjdare: I Lomma finns Sveriges vackraste män, i alla fall om man heter Per Nedvall som i helgen blev Svensk Mästare i Athletic Fitness, då SM avgjordes i Karlstad. Skillnaden mot bodybuilding är att i Athletic Fitness spänner man inga muskler. Nu är inte Per Nedvall vilken som helst, utan en känd profil som elittränad brandman i Lomma. En riktig hårding, vältränad till tusen. Fast för några år sedan höll Pers liv på att slockna. Jag skrev om det här på bloggen den 19 januari 2010.
Så här berättade han: ”När jag stod i duschen, domnade plötsligt vänster ben bort. Fick också svårt att greppa om saker och ting. Det blev ilfart till akuten. Jag hade åkt på en dubbelstroke. Mitt liv hängde på en skör tråd”. Per hade känt sig hängig en längre tid, men något fel hittade läkarna inte. Under tiden passade han på att både bli halländsk mästare på skidor och åka Vasaloppet. En viljeprestation utöver det vanliga. Efter den dubbla hjärninfarkten inleddes fas två i tillfrisknandet. Nu kämpade Per för sitt liv. Och vann sitt livs kamp.
Inte nog med det. Han återvände till sitt yrke som brandman. Lyckades med en enorm viljeansträngning, åter klara testerna för att bli rökdykare. Nu blir jag alldeles matt, när jag skriver det här: Utbildade sig till insatsledare m m. Tränade som en galning och i lördags plockade han hem SM-titeln i Athletic Fitness. Herre min Skapare, människan kunde lika gärna varit död!? Jag är otroligt stolt över att känna Sveriges vackraste, hårdaste och tuffaste man. Jag har läst domarprotokollet. Per sopade bokstavligen banan med sina konkurrenter. Andra sidan, så är han från Lomma. Nej, om man skulle spänna sina muskler...Grattis, Per!

2 kommentarer:

Linda sa...

Oj, sveriges vackraste man? Va kul! vem gav den utmärkelsen?

Anonym sa...

Hej Linda, inget jag påstått men bäst i Sverige 2012 i AF ilånga klassen ×180 SM 1a vidare samma år senare 3a på VM i samma gren