fredag 20 juli 2012

Toastädaren

Det här är Miguel. Han kom till Sverige från Chile 1974. Miquel var då 8 år gammal. Nu städar han varje morgon kustdassen i Lomma, från Lomma till Bjärred. Det gjorde han också sommaren 2009. Det var då jag skrev om honom på bloggen. Du kanske minns Sveriges enda toastädare med fluga. Jag skrev att det var riktig undersökande journalistik, rakt ner i avloppsrören. Jag åkte nämligen med Miquel på städturen. Då såg det bla ut så här på bloggen den 6 september 2009:
Nu sammanstrålar vi igen, utanför det muggiga toahuset vid Lomma Centrums badplats. Miguel är sig lik. Alltid ett stort leende. Fortfarande helt med på mina tokiga bildidéer. Fast egentligen är han bekymrad. Det kan nämligen vara sista sommaren som han städar kustdassen i Lomma kommun. ”Dasset här ska rivas. Ett nytt modernt ska byggas. Mitt kontrakt går ut. Jag vet inte om jag får städa de offentliga toaletterna mer”, säger han och suckar, fast med ett brett leende. Se där, en liten nyhet av Miguel. Dasset han står utanför här nedanför, ska alltså rivas. Nytt ska byggas. Numera är det PEAB som sköter kommunen. Kanske det är färdigstädat för Miquel. Det vore för trist.

Inga kommentarer: