tisdag 10 juli 2012

Pandaungar födda i Sverige!

Två små ulltottar har skapat sensation i semesterlandet Sverige. Två pandaungar har fötts på Nordens Ark i Bohuslän. Det är alldeles kolossalt märkligt och sensationellt. Små bruna teddybjörnar är vi vana vid att få se. Inget märkligt alls i de svenska djurparkerna, men pandaungar? Nu pratar vi plötsligt om överkurs i jakten efter fridlysta djur. Själv fick jag fara enda till Kina för att skåda några trötta pandor i vitögat.
På en djurpark i Peking fick jag till slut se dessa främmande varelser. Jag trängdes med en massa kineser, men så var jag ju också i Kina. När jag äntligen fick ögonkontakt med herr Panda-det var en han, inte ens en hen-såg han mest förvånad ut. Herr Panda stirrade på mig. Frågan är vem som var tröttast. Varmt var det också. Bakugn. Svetten lackade. Några hundra kineser skrek i mitt öra av upphetsning. Veckan innan hade en kines, stärkt av risbrännvin, tagit sig in till pandan för en gosig stund. Gott Folk, det gick åt helvetet. Mannen slets i hyfsade bitar. Till slut hamnade jag i souvenirståndet. Det fick bli mina gosedjur hem till familjen. Nästa gång behöver jag bara åka till Bohuslän och titta på svenska(!) pandor. Det går framåt i djurvärlden. Undrar just när de dyker upp i morronsoffan i TV?

Inga kommentarer: