lördag 28 juli 2012

Mitt blogginlägg blev verklighet

Minns ni den här tomma stolen? Jag monterade in en pratbubbla som beskrev rädslan över att bli rånad i Malmö. Det var den den 27 september 2011 som jag körde ut den tomma stolen på bloggen. Bakgrunden var den här: Jag satt i ett väntrum på en vårdcentral i Malmö. Plötsligt kom det in en äldre kvinna som mödosamt tog sig fram och slog sig ner på stolen. Jag undrade lite försiktigt varför hon inte använde kryckkäppar. Nej, svarade hon. Det är en signal till rånarna. Man blir då ett lätt offer. Har man halsband sliter de av det. Därför går jag aldrig utanför dörren med smycken på mig. Min börs är nästan tom på pengar. Jag tyckte det lät förfärligt. Malmö år 2011.
2012 har det blivit något som inträffar nästan dagligen i Malmö. Artikeln här ovanför är från dagens Kvällsposten. Rånarna siktar in sig på äldre kvinnor med halsband. Det är en förfärlig utveckling. Jag hade hoppats på att kvinnan jag träffade och illustrerade med den tomma stolen på bilden, överdrev sin rädsla. Det gjorde hon inte. Verkligheten i Malmö 2012 är egentligen värre än vad kvinnan beskrev för mig. Jag finner inga ord. De tog slut.

Inga kommentarer: