tisdag 17 juli 2012

Finn blev över när Norge köpte upp norra Bohuslän!

Det här är Finn, 75 år. Han är en pensionerad skogvaktare och bor i Hällestrand vid vackra Dynekilen, ca 7 km norr om Strömstad . Finn sitter i sin båt och väntar på norrmän som han kör ut för fiskefänge. "Det blir en slant, att dryga ut pensionen med", säger han till mig. Finn befinner sig alltså i utkanten av den jättelika ekonomiska norska invasionen som drabbat norra Bohuslän. Fast egentligen befinner han sig mitt i rören. I det lilla samhället, Hällestrand, är nämligen alla hus uppköpta av grannfolket, eller så bygger man nya schabrak för miljontals kronor.  "Ja, det är inte riktigt klokt. Allt ägs av norrmännen. De har pengarna", fortsätter Finn. Det finns i stort sett endast Finn kvar av svenskarna i Hällestrand. Annars är det Norge som gäller. I Sverige!  "På vintern är här öde. Tomt. Då har norrmännen åkt hem till sitt", fortsätter Finn och spanar efter dagens extraknäck, norrmännen.
Ytterligare en mil norrut från där Finn sitter i sin båt, mot norska gränsen, finns Sveriges största köpcenter, Nordby. För oss i södra Sverige tämligen helt okänt. Då ska ni veta att Nordby är avsevärt STÖRRE än t o m Gekås i Ullared, både ekonomiskt och besöksmässigt. Och det växer så det knakar. I norra Bohuslän skär handlarna verkligen guld med täljkniv. Det rör sig om miljarders miljarders norska kronor som årligen flyter in över gränsen i Svinesund.
Tidningsställ i Strömstad. Bara norska tidningar. En gång i tiden bodde jag i Strömstad. Då var det pittoreskt. Nu när jag återvänder får jag en chock. Hela denna lilla stad med en oslagbar skärgård är total igenkorkad med bilar, bilar och ännu fler bilar, samtliga norskregistrerade. Det första Systembolaget sprängdes (ordlek) av norrmännen. Den 14 juni i år öppnades därför Sveriges största Systembolag på Oslovägen, en bit från själva centrum i Strömstad. Köerna gigantiska. Jätteladan redan för liten, men så ger du över 35 spänn för en starköl i Norge mot ca 11-12 kronor i Sverige. Nu är det inte enbart spriten som lockar. Nej, norrbaggarna som de kallas, köper precis ALLTING-från vanlig läsk till bilar!? Jag har aldrig sett något liknande förr i mitt annars så spännande liv. Och i Hällestrand plockar Finn in en och annan norsk krona på sina fisketurer i sin lilla båt. ”Fina pensionspengar”, säger han till mig och skrattar. Norge har köpt upp hela norra Bohuslän, sanna mina ord. Fast Finn finns kvar, tack och lov för det.

Inga kommentarer: