fredag 29 juni 2012

Turister i Lomma får tak över huvudet!

I går publicerade jag på bloggen om turistens nöd i Lomma. Det fanns inte ens något Bed & Breakfast att erbjuda trötta besökare i byn. Det enda alternativet var att sova under bar himmel i hamnen. Det dröjde inte många timmar förrän tipset kom in. ”Calle, det ska öppnas ett Bed & Breakfast i den gamla korsvirkeshuset på vägen mot Bjärred”. Jag for dit som ett skott. Senast jag besökte gården som ligger vackert vid havet, var under 1980-talet. Då köpte jag potatis av lantbrukaren som drev stället. Nu mötte jag Gröna Frun som stället heter, Helena och maken Leif. ”Vi öppnade verksamheten någon vecka före midsommar”, säger de till mig.
Jag klev in i det en gång så illa medfarna korsvirkeshuset-se bildkollaget här ovanför. Och möttes av en storslagen värme, i en miljö som nästan får mig att vilja flytta hemifrån. Helena med en bakgrund som inredningsarkitekt. Vilket framgår med all tydlighet. Leif med gedigna meriter av internationell näringslivsverksamhet. Närmare fyra miljoner kronor har plöjts ner i ombyggnaden. En total förvandlingen som skett med varsam hand. Det gamla och gedigna har omsorgsfullt vårdats. Helt fantastiskt, måste jag få säga.
I framtiden finns det även planer på en restaurang. Bygglov finns redan. Paret träffades för 40 år sedan i Älvdalen, Dalarna. Leif drev en båtfabrik med 110 anställda som tillverkade Scampi i kölbåtsklassen. Nu har deras händelserika liv med bla karriärer utomlands, hamnat i en äkta skånsk bruksgård. Det där med Gröna Frun då? ”Jo, i slutet av 1800-talet fanns här enligt legenden ett spöke som kallades Gröna Frun. Ett passande namn, tyckte vi”, förklarar Helena för mig. Jag blev inte ett dugg rädd, för Gröna Frun visade sig vara väldigt trevlig. Kommunhövdingen, Anders Berngarns skämskudde, har blivit avsevärt mjukare. I bland är livet bara så trevligt.
Länken till Gröna Fruns hemsida HÄR!

Inga kommentarer: