fredag 1 juni 2012

Folknöje Lomma 1 juni: Kranen mitt i byn!

Titta noga på bilden med de spännande hotfulla molnen. Svarta som natten. En stark bild. Trots en tidig eftermiddag. Fast det är något märkligt med bilden. Andra har kyrkan mitt i byn. Lomma har fått kranen mitt i byn. Lommaborna följde det väldiga kranbygget med stor spänning. Den ena sektionen efter den andra lyftes på plats högt i skyn. Byggandet av Lommas nya centrum sökte kontakt med vår Herre. Det var först när jag kom hem som jag upptäckte mannen som knallar omkring på själva armen medan åskmolnen hotfullt närmar sig. Högt, högt över markytan. Vem är han? Är han inte rädd? Att han vågar? Tusen frågor. Inga svar. Jag blir byxis, när jag kollar in mannen på bilden. Så gick det alltså till när Lomma fick kranen mitt i byn. Det är också en historia att berätta. Men utan bilderna med mannen som promenerar på kranarmen, egentligen ingenting.

Inga kommentarer: