onsdag 16 maj 2012

Över 30 miljoner döda lever vidare på Facebook!

Den här historien började med att jag har några vänner som gått till de sälla jaktmarkerna. Döm om min förvåning, när jag jag upptäckte att de lever vidare på Facebook. Deras konto finns kvar. Bilderna på de döda människorna flinar mot mig. Vissa som inte känner till att de gått hädan, skriver hurtiga inlägg osv. Skakande. Ska det vara på detta viset?
Javisst, ska det vara på detta viset. Tydligen. På Facebook återuppstår du från det döda, likt anden i Aladdins lampa. Så jag for ut i den stora vida världen. Krattade den väldiga kyrkogården i cyberspace. Till min förskräckelse fann jag att det finns över 30 miljoner döda människor på Facebook. Alla har sina konton intakta. Detta trots att de släckt lampan för länge sedan.
Facebook är alltså en gigantisk kyrkogård över människor som rört sig bland de sociala medierna. Den färska siffran på över 30 miljoner döda hämtar jag från den amerikanska sajten, Technorati, som i sin tur plockat den från Read Write Web. Ja, så för jag den vidare in över Sverige, där det säkert rör sig om hundratals, kanske tusentals döda svenskar på Facebook. Så går det till i vårt moderna tidevarv. Precis som anden i Aladdins lampa i morgon ger oss Kristi himmelsfärdsdag. Lycka till på färden. Lev väl.

Inga kommentarer: