tisdag 8 maj 2012

Kulan i klykan!

Kulan i luften, är en klassisk klyscha. Vi tar med förtjusning till denna slitna klyscha, när årets första fotbollsmatcher börjar spelas i snöglopp. Tidningarna visar mer än gärna bilder med en boll i luften. Men vad händer sedan då? Var landar bollen? Jo, i klykan. Hårt fastkilad i trädets ännu bladlösa topp. Snart nog kommer kulan i luften att gömmas av majblomningens rika bladverk. Möjligen blir den någon fågels speciella viloplats. Jag tog den ovanliga bilden i Dalby. Jag undrar över vad Carl von Linné skulle sagt om kulan i klykan? På sin skånska resa kom han till Dalby den 9 juni 1749. Jag avrundade mitt besök i Dalby, med att ta bilden på det gula rapsfältet. Kanske stod Carl von Linnè på samma plats när han myntade ordbruket kornboden. Vad vet jag?

Inga kommentarer: