tisdag 1 maj 2012

Demonstrationståget akterseglat i Lomma

Jag hade varit och tittat på sossarnas tradiga 1 maj-tåg i Lomma. Nu vilade min blick med förvåning, över så lite vatten det är i badbaljan. Då träffades jag av engelska flottan som siktats vid Vinga. -O`boy, o`boy, tänkte jag och cyklade till Lommabuktens Seglarklubbs fina klubbstuga. Där var det full fart. Invigning av årets spännande seglarsäsong. Den kommunala musikskolan spelade. Det åts sill med tillbehör och dracks öl. Seglarfolket njöt av den tidiga sommar värmen. Ingen hade blivit förvånad om, Jolly, Jolly Bob från Aberdeen, plötsligt dansat fram. Vilken skillnad mot det trista tåget. En helt annan värld. Och glädje.
Jag träffade Anita, infälld bild. Anita satt i riksdagen för socialdemokraterna, 1988-2006. Jag frågade om det blivit någon Stefan Löfven-effekt i Lomma. -Nej, det kan jag inte påstå. Det är som det brukar vara, svarar hon mig medan sambatåget skramlar förbi. Lomma är ett jätte starkt moderatnäste. Socialdemokraterna kämpar i styv kuling. Minst. Man har inte ens en SSU-klubb. Ungdomarna, framtiden, lyser med sin frånvaro. Socialdemokraterna i Lomma måste helt enkelt ta till lite fräcka grepp. Det räcker inte med att oppositionsrådet, Lisa Bäck, gick och blåste i en visselpipa i demonstrationståget. Börja med att skrota samba stöket. In med den kommunala musikskolan (ungdomar). Lite mer Jolly, Jolly Bob, hade verkligen inte skadat. Ja, så avrundar jag med två bilder från lantmästarkårens karneval vid lantbruksuniversitetet i Alnarp. Karnevalen var klart roligast av allt i Lomma denna soliga dag 1 maj 2012.

Inga kommentarer: