torsdag 29 mars 2012

Lomma möter våren med ett leende-i penséer!

Det behövs inte så mycket, i det än så länge kärva vårljuset, för att man ska bli glad till sinnet. Vinden biter gärna tag i skinnet som blottats för tidiga vårvindar. I dag blev jag glad TRE gånger. När jag i förmiddags körde från Lund till Lomma, dök plötsligt svenska fotbollslandslagets buss upp. Jag visade genast en stilla vördnad och körde inte om. Visserligen var den tom, men ändå. Respekt! Mer behövs inte för att jag ska bli glad till sinnet. Svenska fotbollslandslagets buss, mina vänner. Stort. När jag sedan körde in i Lomma låg där en Smiley i biblioteksrondellen och log emot mig. Den var helt och hållet tillverkad av penséer. Leende penséer. Jag var tvungen att stanna, klev ur bilen och tog en bild. Så nu kan du också bli glad till sinnet. Det var väl finurligt tänkt. När jag kom hem, blev det nästan överkurs på glädje. Josefin hörde av sig och frågade som en liten blyg viol: -Calle skulle du vilja komma till Bjärred och hålla talet till våren på Valborgsmässoaftonen. -Visst, jag kommer. Jag hälsar mer än gärna våren välkommen, löd mitt svar. Vem vill inte hälsa våren välkommen? Trippelglad. Vilken dag.

Mitt i värsta regeringskrisen med en avgående försvarsminister, Sten Tolgfors, dök landets finansminister, Anders Borg, upp i dag i Lomma kommun. Han åt en lunch med kommunalrådet, Anders Berngarn, på Långa Längan i Bjärred. Vad som avhandlades? Ingen aning. Men ett stalltips är att Borg var nyfiken på hur Lomma klarar av den väldiga utbyggnaden av centralorten. Hoppas Borg gillade maten. Och Lommas ekonomi.  

PS: Jag har vissa problem med mitt bloggverktyg som tyvärr har ändrats till det sämre. Därför ser texten så kompakt ut. Jag kan tyvärr inte göra något åt saken.Det har också införts begränsningar på bildstorleken. Tidigare kunde jag förminska eller förstora, allt efter behov. Det går inte längre. Skit också. Man får aldrig vara glad fullt ut.DS.

Inga kommentarer: