måndag 13 februari 2012

Erik ska cykla 1700 mil!

Det här är Erik. På söndag sätter han sig på hojen och tar en tur på 1700 (!) mil-från Stockholm till Singapore. Tro nu inte Erik är en nybörjare på det här med att cykla långt. För två år sedan korsade han Nordamerika. Men ge sig väg mitt i smällkalla vintern?
Det finns inte ens i mina enkla, men ack så dramatiska drömmar. För inte tala om att råka ut för ett cykelhaveri vid bergskedjan Tienjian, med toppar upp till 5000 meter i Uzbekistans. Jag ryser vid blotta tanken.

På kartan kan ni se Eriks cykeltur: östeuropa, Turkiet, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizistan, Kazakstan, Kina, Laos, Thailand, Malaysia och slutmålet Singapore.
Till Dagens Media säger Erik Ohlson i januari:
-Totalt sett är det 17 000 kilometer och jag räknar med att själva cyklingen kommer ta 8-9 månader. Efter det är tanken att jag ska tillbringa ett år i Singapore, Indonesien och Papa Nya Guinea.
Här nedanför ser ni cykeln av märket, Surly Long Haul Trucker, som ska bära Erik över stock och sten och vita vidder. Med full packning.
Första delmålet är Trosa. Bara det svettigt nog i vinterkylan.
Vi önskar Erik lycka till på färden.
Hans äventyr kan ni följa på hans hemsida HÄR!
Bilderna har jag hämtat från Eriks hemsida.

Inga kommentarer: