tisdag 31 januari 2012

Snöskyffelrea-Lomma snöfattigast i Sverige!


För drygt tre månader sedan tog jag bilden på snöskyfflarna. Coop Forum hade verkligen laddat upp för en vargavinter. Tänkt så fel. Så här långt, vill säga.
Nu blir det tokrea på spaden som ingen köper. Orsaken heter snöbrist. Denna vinter har Lomma endast fått några få flingor. Det är allt.
Det var andra tongångar förra vintern. På bilden här ovanför ser ni min granne tömmer sin balkong på snö 2011. Den vintern gick skyfflarna varma i Lomma. Om du ägde någon, för då var det en skriande brist på skovlar. (texten fortsätter efter bilden)


SMHI:s snökarta visar tydligt hur snöriket Sverige ser ut den 31 januari 2012. Ingemar Stenmarks Tärnaby i Hemavan leder snöligan med över 70 cm. Mörkaste blått.
Längst
ner till vänster på snökartan över Sverige, är det en pytteliten grön snöfri tarm. Det är Lomma det. 
Jumboplatsen.
Tidningarnas larmande om snökaos, känns främmande för oss Lommabor. Visserligen är det några minusgrader ute, men
solen ödslar med sina strålar.
Jag kollar in den norsk väderstationen YR. Lo
mma de närmaste tio dygnen. Mer sol och köld, men ingen snö.
Jag tror jag säljer snöskotern. (texten fortsätter efter bilden)


Snabbkommentar från Elin Rolandsdotter. Hon läser till veterinär i Polen. Om vinjettbilden med snöskyfflarna skriver Elin:
"Dom skyfflarna skulle behövas i Polen. Här skottar dom med skyltar i trä som substitut".
Polen har fått mängder med snö (min anm.). Elin rapporterar också att Warszawa har 20 minus i dag. Ta på dig vargmössan från Dalsland, Elin.

Inga kommentarer: