söndag 1 januari 2012

Kärlekstörst: Bloggens sista besökare 2011 kom från Tyskland.

Så här skrev jag på bloggen den 28 mars 2009.
”I vintertidens sista skälvande timmar stod kärleksparet på bryggan i Lomma. I fjärran anades ljuset som ger oss hopp och förtröstan. Sommartiden tinar upp människorna och ger kärleken näring.
Dresdenbon Konrad läser till läkare på Medizinische Fakultät i tyska Freiburg. Nu har han rest upp till sin älskade Vivian från tyska Ulm i delstaten Baden-Württemberg. Hon läser under ett års tid medicin i Lund.
Det unga paret hittar sin kärleksstig i Lomma.”

Inlägget har sedan dess, i särklass, blivit det mest besökta av mina närmare 1500 blogginlägg. Konrad och Vivian, på bilden, har haft 10 000 och åter 10 000-tals besökare.
I natt, exakt kl. 23.41.15, fick detta megainlägg bloggens sista besökare 2011.
Hur kunde inlägget med rubriken,
” Så blev sommartiden till kärleken i Lomma!”, bli så populärt?

Jo, den här marsdagen drabbades jag av det efterlängtade vårljuset och blev osedvanligt romantisk. Jag publicerade helt enkelt en strof av Carl Jonas Love Almqvists ljuvliga dikt, ”Varför kom du på ängen.”
Jag tänkte på det tyska paret och översatte dikten med hjälp av Google translate till tyska. Nu, tänkte jag, kan även mitt kärlekspar läsa och förstå. Det blev en någorlunda godkänd översättning.
Efter jag publicerat dikten, så small det till. Inte minst tyskarna söker sig in på bloggen. Något av ett mysterium.
Kärlekstörst?
Kanske det, år ut och år in.
Det kändes helt naturligt att bloggen sista besökare 2011 faktiskt också kom från Tyskland. Någon sökte efter kärlek på min blogg. Det är det tydligen många som gör. Även om det endast återstod några minuter av det gamla året 2011.
Fast hur det gått för paret jag tillägnade dikten, vet jag inte.
Vet du, säj?

Inga kommentarer: