söndag 22 januari 2012

Handbok för mor-och farföräldrar-DAGISSJUKDOMAR!

Den som har förmånen att få barnbarn är bara till att gratulera. Att få bli farfar som jag själv, är grädde på moset, så att säga. Det finns inget ljuvligare i ens liv. Även när barnbarnet nyser farfar rakt upp i ansiktet, blir duschen nästan till en happening. Vi skrattar så vi nästan kiknar.
-Vad duktig flickan (eller gossen) är. En nysande Nobelpristagare på gång, berättar vi sedan för de stolta föräldrarna.
Vad vi inte tänker på-gudskelov-är att barbarnet kan vara en vandrande smittobomb. Ja, det är faktiskt mycket som talar för att så är fallet.

Socialstyrelsen har gett ut en lista över vad som kan drabba våra små gossar och flickor på förskolan, dagis, daghem etc. Det är en lista alla föräldrar noga gömmer undan för sina mor-och farföräldrar.
Så här ser skräcklistan ut.
Calicivirus (noro-och sapovirus), förkylning, huvudlöss, höstblåsor, impetigo, influensa, magsjuka, pneumokockinfektion, skabb, scharlakansfeber och springmaskinfektion.


Vi ska titta på tre av dessa dagissjukdomar.
Den första, calicivirus, är alltså vinterkräksjukan. Impetigo (svinkoppor) är en mycket smittsam hudinfektion som kan få epidemisk spridning i framför allt förskolemiljöer (Smittskyddsinstitutet). Pneumokockinfektion är bakteriella luftvägsinfektioner. Den är en av de viktigaste orsakerna till lunginflammation och dödsfall hos framför allt gamla människor är vanliga (Smittskyddsinstitutet).
Den där sista, pneumokocken, är naturligtvis en kock vi gamla gubbar och gummor helst bör undvika.
Ha det så trevlig med barnbarnen.
Jag gör mitt bästa. Och du, lider nu av bacillskräck? Glöm det.
Ursäkta, jag måste snyta mig.
FOTNOT: Jag borde kanske illustrerat det här inlägget med en docka, men jag leker inte med dockor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hellre smittad av barnbarnens övergående sjukor än de vuxnas: gallfeber, avundsjuka och gnällsyndrom!

Hälsningar

Peter