onsdag 7 december 2011

TOP SECRET: Årets julklapp i Lomma?

Hemligare än så här kan det inte bli. Fast den stora frågan är: kommer boken om Lomma hamn att slå ut Zlatan-boken under granen?
Knappast. Nej, inte alls.
Boken som trycks upp i 1500 exemplar, når upplagemässigt inte ens upp till dobbarna på Zlatans fotbollskängor.
Hur som helst, vinjettbilden visar hur boken om Lomma hamn alltså ser ut. Alltid något. Inte ens något recensionsexemplar, vilket är vanligt, bjuds det på. Hela projektet är väl förpackat-TOP SECRET.
Huvudredaktör har varit, Thomas Håkansson, tidigare moderat kommunalråd. Han har styrt och ställt med ett 20-tal medarbetare, både fotografer och textförfattare.
Den 19 december kl. 17.00 blir det boksläpp på biblioteket i Lomma.
-Allmänheten är välkomna. Boken kan bli en trevlig julklapp. Kostar endast 200 kronor, berättar kanslichefen, Eva Elfborg, för mig.
Den här typen av kommunala böcker brukar inte precis bli några kioskvältare. Jag är livrädd för allt för mycket "kommunala handlingar text".
Sedan kastar jag in lite julgrus i maskineriet.
-De kommunanställda. Kommer de att få boken i julklapp?
-Nej, det får de inte. Även de får köpa boken för 200 kronor, lyder Evas dräpande svar.
-Vad kommer de då att få i julklapp? Ett ljus?
-App, app...det avslöjar jag väl inte för dig. Då vet snart alla det. Det är så länge en väl bevarad hemligt.
Klart besked från Lommas kanslichef.
Top Secret!


PS:
Jag fick precis besked om vad Lomma kommun ska ge de anställda i julklapp. En löddrig löpare viskande hemligheten i mitt öra.
Men.
Jag avslöjar det inte. Eva Elfborg kan sova gott till julaftonen. Hemligheten består, så det så.

Inga kommentarer: