tisdag 13 december 2011

PROSIT!!! Våren är här!

Det finns inget säkrare vårtecken, än när jag börjar nysa och ögonen kliar. Nysningarna är så kraftiga, att grannarna skaffar vapenlicens. Ögonen blir röda av all klåda. Värre än myggbett. Då vet jag vad klockan är slagen.
Det är hög tid att börja medicinera mot pollenallergin. I dag, mitt i Staffan var en stalledräng, skedde den rekord tidiga premiären.
PROSIT!
Först ut av all grönska är hassel. Normalt brukar mina besvär av hasselblomningen börja i mitten av januari. I år nu på morgonen under luciafirandet i SVT2, en månad tidigare än normalt. Det har jag aldrig varit med om i mitt omåttligt spännande liv. Betänk då att jag är en gammal Gubbe som slitit med problemet i över 60 år.
Jag vet alltså vad jag talar om.
-Hasseln börjar alltid blomma försiktigt i december, har min allergiläkare berättat för mig.
I år har vi i Lomma höstvärme när det borde vara vinterklimat. Hasseln skjuter då fart som aldrig förr.
Så mitt bland strålande lucior, stök med julklappar och glada tomtegubbar, har våren kommit till Lomma.
PROSIT!
Bara så ni vet.

Inga kommentarer: