onsdag 21 december 2011

Noterat

Låt mig bjuda på lite små till stora fragment av livet just nu, allt från dödliga fimpar till nötkräm som räddar livet på små barn. Det första gör mig bedrövad. Det andra gör mig glad.
Denna jättelika askkopp med kanske 1000 fimpar, sprang jag på i förmiddags i Lund. Den stod på en innergård, när man kommer ut från det centralt belägna parkeringshuset ut mot Stora Södergatan. Våra bildade Lundabor röker som tio skorstenar.
Lärdom dödar?

Det börjar dyka upp allt fler böcker om Nordkorea och dess sjuka regim. Tro inte det blir bättre med en Ny Stor Galen Ledare. Sonen, Kim Jong-Un, som tar vid efter faderns död, ser ut som en förvuxen baby. Det är han säkert också. En baby ska aldrig få leda ett land.
Visst har jag tidigare skrivit om Nordkorea på bloggen, både här och där (klicka).
Så här såg det ut strax före lunch i dag på postkontoret i Lomma som heter Hemköp.
Tack vare all julhandel på nätet, dränks matvarubutiken av alla postpaket.
-I år har det ökat lavinartat. Det är bara inte klokt, säger chefen Mikael till mig och torkar bort svettpärlorna.
Hur ska det här sluta?

Välkommen till Etiopien, Martin Schibbye och Johan Persson. Det är journalisterna som i dag dömdes för terrorbrott. Det kan kosta många år i landets råtthål till fängelser. Alla länder som dömer journalister till förvaring i råtthål, är ett skitland.
Basta.

UNICEF uppmanar alla bloggare, att skriva om världens barn som dör av näringsbrist, diarré eller andra hemska sjukdomar. Varje dag dör 21 000 barn. Jo, ni läste rätt. 21 000!
Det gör ont att veta.
När jag nu skriver om detta, skänker re:member sex påsar nötkräm. Krämen skickas till de barn som behöver det mest. Plumpy`nut som det också heter på utrikiska, är oerhört näringsrikt.
Min bloggpost räddar alltså barnliv, tack vare endast sex påsar nötkräm.
Nu blir jag glad igen. Riktigt glad.
Jag älskar att rädda liv.
Nu med lite nötkräm. Det är jag stolt över.
Rädda du också liv. Julen blir klart roligare.
UNICEF:s hemsida klicka HÄR.

Inga kommentarer: