måndag 5 december 2011

En politisk dumskalle med mustasch tycker till om det ryska valet


Till valet i Ryssland 2007, monterade jag samman en dansande Putin. Jag satte t o m lurar för Putins öron. Därmed slapp han lyssna på den opposition som han ändå inte hörde på. En illustration, hämtad från Irving Berlins förtjusande ”Puttin` on the Ritz" som blev en världssuccé med sång-och dansmannen, Fred Astaire -till höger på bild i originalet.
För fyra år sedan hette Putins motståndare i valet, ”Ett rättvist Ryssland”. De krossades, mer eller mindre. Putin verkade steppa solo. Därför illustrationen som aldrig publicerades på denna blogg, för den fanns inte då.
I dag har det politiska livet i Ryssland tuffat till sig. Kommunistpartiet och Liberaldemokraterna verkar ha fått upp ångan.
Putins parti, Enade Ryssland, gick kraftigt tillbaka i årets val. De två ovanstående tog ett obehagligt kliv framåt.
Vilket oroar mig.

Kommunistpartiet är en rest av det gamla sovjetiska kommunistpartiet. Denna ångvält som ställde till med en sådan olycka för 100-tals miljoner människor. Hela länder spärrades in, av både synliga och osynliga murar. Jag såg själv partiet i vitögat. I Sibirien. Bara så ni vet.
Liberaldemokraterna anses vara ultranationalistiska. Detta märkligt otäcka ord kan också översättas med revanschism= starkt nationalistisk stämning med krav på revansch för tidigare (militärt) nederlag (Wikipedia).Visst minns ni Vladimir Zjirinovskij. Det var galningen som startade partiet. Min hud knottrar sig.


Hur som helst är allt för många inblandade, dansörer eller ej, gamla tiders KGB-män. Nu blir jag nästan på spyfärdig.
Ni förstår själva vilka alternativ de ryska folket har. Det talas också om valfusk. Förvånad? Nej, knappast det minsta.
Vi kanske ska vara glada, så länge Putin steppar loss i Putin on the Ritz-det kanske minst dåliga alternativet.
Fast vad vet jag. En politisk dumskalle med mustasch.
Nej, nu lyssnar vi och njuter av Fred Astaire-utan mustasch.

Inga kommentarer: