onsdag 28 december 2011

Bloggåret-ÅRSKRÖNIKA -I

Under året har jag publicerat 381 inlägg på bloggen. Jag har bjudet på en salig blandning av både smått och stort, roligt och sorgligt, än hit, än dit.
”Mitt bloggliv-från Lomma till världen”, som rubriken lyder när jag ska prata om mitt bloggandet på Lomma bibliotek den 28 mars 2012 (välkommen).
Nu drar vi igång första delen av ÅRSKRÖNIKAN-från januari t o m juni.


I januari skrev jag om Eternitkontoret i Lomma. De sista asbestresterna städades ut. En dödligt epok gick äntligen i graven. En historisk städning.
I januari efterlyste jag också Ingela. Lommatjejen som under 1990-talet träffade en kristen egyptier. Gifte sig och flyttade till Kairo.
Hur gick det sedan, i krisens Kairo?
Svar, vet ej. Det tutar inte ens upptaget.

I februari skrev jag om kraniet, i bildens mitt, som hittades och grävdes upp vid Höje å, på Prästbergs gårds ägor i Lomma den 5 mars 1959.
Björn E Berglund är då 23 år gammal och i början på en lysande forskarkarriär på Kvartärgeologiska institutionen i Lund. Han i sin tur, grävde ut kraniet och gjorde en pollenanalys. Det var inte klokt vad mycket spännande växtlighet han fann i kraniet-se vinjettbilden-som jag med hjälp av Skånska Dagbladet, döpte till Svarta Malin.


I mars fick jag t o m låna hem Svarta Malin till Lomma från Malmö Museum. Efter över 50 år återvände kraniet hem till Lomma. Det väckte givetvis stor sensation i byn. Grannarna undrade över sin konstiga granne som viftade med en 2500 gammal dödsskalle.
Hemsidan. Läs mer här: http://www.aspe.se/Fars/SvartaMalin2.html



April började med en rivstart, aprilskämtet. Det blev rätt lyckat. Jag satte en ostkupa över Gröna Ön i en av dammarna vid Lomma centrum. Lommaborna kunde se fram mot en egen framtida djungel. Ett storslaget projekt som hörde till sagornas värld, fast uppskattat blev det.
Ja, så stod jag själv för Årets Fiasko. Auktionsutropare under påskrundan. Ingen kom.
Nog om detta.
I maj presenterade jag något som kan kallas för Årets Avslöjande (1) i Lomma. ALLA undrade över bombhålet efter rivningen av Lomma Centrum.
Jag kunde avslöja COOP:s planer på en storstilad anläggning. Sedan gick allt i stå. Nu har man lovat börja med markarbetena i början av 2012.
Sagor?


I juni kom Uppdrag Granskning till byn med Janne Josefsson i spetsen. Kommunalrådet, Anders Berngarn, och jag, kallades in under fanorna. Vi mötte upp på det nu sanerade Eternitkontoret. TV-programmet blev bra och väckte uppmärksamhet.
Ja, så fick jag musarm, men det är en helt annan historia. Resten av året är under produktion. Ha tålamod.


Inga kommentarer: