tisdag 20 december 2011

ALARM! Julsillen på väg ta slut i Lomma!

Kris för julsillen i Lomma. Jag har väl aldrig hört på macken, som Hasse Alfredsson sa i den där berömda tågkupésketschen med Martin Ljung för 50 år sedan.
Det blev i dag tid för inköp av den inlagda julsillen. Jag tittade in till omåttligt populär Fiskboden i Lomma. Ruschen efter julens godisbitar monumental, men så är den också handinlagd, om Herrskapet förstår vad jag menar. De
t är annat än glasburkssillen i livsmedelsbutikerna.
-Tyvärr tror jag inte sillen räcker till i år. Den börjar helt enkelt ta slut,säger Stefan, sillmästaren själv, till mig.
Till varje jul lägger man in några hundra kilo extra. I år blev det total n
ärmare 5 ton sill (rekord) som paketerades efter alla konstens regler i olika varianter i 10 000 plastburkar. Det borde räcka, ansåg man.
Nu några dagar före julaftonen är krisen ett faktum. Sillen är helt enkelt på väg att ta slut.
-Ja, det är mycket oroväckande, fortsätter Stefan. Vi får se hur vi löser det.
Ack ja, jag köpte min inlagda sill i grevens tid. Julen är räddad. För vad är ett julbord utan den inlagda sillen? På både längden och tvären.
"Kaffe utan grädde, är som kärlek utan kyssar...
"

SVT meddelar att TV-serien "Starke man" med kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson, ska läggas ner. 800 000 tittare anses vara för lite. Jag var som bekant med i den första serien som visades i SVT. Spelade en käck men stökig korvgubbe. Den serien sågs av över 1 000 000 tittare. I den nyligen avslutade serien fick jag inte plats. Ni förstår själva varför tittarna svek. Man ska aldrig ändra på ett vinnande lag.

Inga kommentarer: