onsdag 2 november 2011

LommaGODIS-blandad kompott med blomsterfot

Vi minns sommaren i Lomma som fastnade på en bild. Bilden har aldrig publicerats förr.
Foten.
Tårna.
Ringen.
Nagellacket som sticker ut.
Och så kronan på verket: den rara lilla blomman som tränger sig upp emellan Ringtån (även Långeman, kallad) och Stortån.
Det är en läcker sommarbild.
Frågan är då vem som äger skapelsen?
Jo, det är jag som tagit bilden. Längst ner vid den inlagda rosa pilen kan ni se mina unkna fötter. De påminner mer om sönderskjutna larvfötter på en tysk panzar under andra världskriget.
Kontraster.
Precis som verkliga livet.

I dag grattar vi Johannes Nilsson och Carl Andersson, som fått Lomma kommuns 2011 års pris för berömvärda insatser. Motiveringen:
De har tilldelas priset för att de visade mod och rådighet när de i januari räddade en man från att drunkna utanför Fiskboden.
Jag skrev om bragden på BLOGGEN den 20
januari. Länken: http://callerockback.blogspot.com/2011/01/johannes-och-carl-ar-vinterns-hjaltar-i.html
I dag är det också på dagen ett år sedan jag sprang på ”Svarta Malin” på Malmö Museum. Jag skrev. Och skrev. Och pratade. Kraniet som hittades i Lomma 1959 har fått en resa som ingen ens kunde drömma om.
Nu har ”Svarta Malin” t o m fått en egen hemsida. Länken:
http://www.aspe.se/Fars/SvartaMalin2.html
Tack Peter Aspe.

Vi avrundar med en knockout.
I kväll börjar en ny omgång med ”Berg flyttar in” i TV4. Den 27 september 2009 gjorde jag min egen variant här på BLOGGEN. Jag tog helt enkelt min resväska, drog på mig morronrocken och flyttade in till det dåvarande oppositionsrådet i Lomma, Karin Lyberg (s).
Det blev till ett härligt och kul möte. Håkan Juholt hade ännu inte trätt fram i rampljuset. Tur det. Annars hade det nog smällts med dörrarna hemma hos Karin.
Läs om vårat möte. Länken:
http://callerockback.blogspot.com/2009/09/bergsaker-succe-nar-bloggen-flyttar-in.html
Ha annars en skön dag. Själv ska jag jobb på det.


FOTNOT: Kerstin Mühlow tilldelas också Lomma kommuns pris. Motivering: hon får priset för det osjälviska arbete hon utför genom insamlingar för att hjälpa behövande barn i Litauen, ge stöd till kvinnojourer, föreningar etc.
Bloggen grattar även Kerstin.

Inga kommentarer: