tisdag 15 november 2011

Falukorvens revansch: SNÖSTORPAKORVEN!

I morse trumpetade frukost-TV ut att årets julklapp är en färdigpackad matkasse. Det kunde jag väl stå ut med, men sedan kom dråpslaget.
-Vi vill komma bort från falukorvträsket, förkunnade en näbbig dam från HU.
Ja, HU så hemskt. Den svenska matklenoden, falukorven, är alltså bannlyst från en plats i årets julklapp?!
Detta nedriga besked skakade om hela min dag. En matkasse utan falukorv? Nej vet ni vad. Nu går skam på torra land.
Jag bestämde mig för att slå tillbaka. Då finns det bara en sak att göra:
SNÖSTORPAKORVEN!
Falukorvens Rolls Royce.

Snöstorp ligger alldeles utanför Halmstad. I alla fall gjorde byn det när jag var barn. Där bodde faster Anna och farbror Karl i bondgården som sedermera blev Halmstads travbana. Det är sådant som händer i livet.
Det var faster Anna som genom sina gedigna matkunskaper uppfann SNÖSTORPAKORVEN. Receptet enkelt. Inga märkvärdigheter alls:
En ring falukorv, rödlök, salt, socker, osv. Sky. Till detta krämig och god potatismos. King Edward.

Putter, putter, var sak på sin plats. Den skivade falukorven stekt gyllenbrun. Löken fräst i smör och putter, putter. Och så då hemligheten: skyn. Det är här hela rätten avgörs. Kärleken. Omvårdnaden. Smaka, smaka, mer socker osv, smaka ännu mera. Lite salt till. Mera socker. Puttra gärna vidare tillsammans med löken.
Faster Anna dog i början av 1990-talet. Sonen Lennart tog över korvringarna.

Snöstorpakorven moderniserades inte. Här gäller gamla rejäla mathandlag. Lennart går in för sin falukorv, så till den milda grad att han kräver minst tre whiskypinnar för att hålla balansen. Då ska ni också veta att han lägger ner minst lika stor omsorg på moset. Handvispad. Lennart får Zlatan-ögon om du kommer med maskiner.
Nej, jag får ringa Lennart och beställa en omgång SNÖSTORPAKORV. Jag tror den här damen som skrek om falukorvträsket inte kan laga mat.
Ja, så måste det faktiskt förhålla sig.
Skäms.
FOTNOT: HU står för Handels utredningsinstitut.

Inga kommentarer: