torsdag 13 oktober 2011

Svenska politikerskandaler: f d finansminster dömdes till straffarbete!

Mannen på bilden som jag håller upp är Vilmar Ljungdahl, riksdagsman för bondeförbundet, sedermera centerpartiet. En gång i tiden svensk finansminister. 1948 dömdes han till 5 års straffarbete på Långholmen för bedrägeri och förskingring. Över 835 000 kronor snodde han åt sig. I dagens penningvärde ca 14-15 milj kronor.
Luntan med opublicerade handlingar som jag sitter med, är mannens tragiska liv. Jag grävde upp hela rasket för över 20 år sedan. Internet fanns inte, så det blev ett drygt arbete.

När sossarnas partiledare, Håkan Juholts, dagar är räknade, har jag beslutat mig för att glänta på dörren till Vilmar Ljungdahls tragiska men spännande livsöde. För övrigt finns det inga likheter med Juholt, än så länge, är kanske bäst att tillägga.
Vilmar föddes 1892 i Nöbbeled församling i Småland. Han växer upp. Har läshuvud. Universitetsstudier i Uppsala. Ärkebiskopen, Nathan Söderblom, förbarmar sig t o m över den begåvade ynglingen.


Vilmar Ljungdahl hamnar som konsulär i Petrograd 1917 och sedan i Omsk, Sibirien. Drömmer om att bli rik finns där. Dras in i en härva med rubeltransaktioner i Yokohama (!), Japan. Avslöjas. Över fyra miljoner rubel är borta. Ungefär lika mycket i svenska kronor. Sparkas.
I slutet av 1980-talet, fick jag tag i Erik Johansson som då var 85 år. Ha
n var 1920 nyanställd på Nordiska Handelsbanken i Almundsryd.
-En dag kom det in en välklädd herre. Mannen satte in 90 000 kronor på ett checkkonto. Det var 1920 en alldeles kolossal stor summa pengar (många miljoner
i dagens penningvärde, min anm.).
-Den välklädda mannen var alltså Vilmar Ljungdahl, berättade Erik Johansson för mig.
Vilmar blev sedan egnahemsdirektör för hushållningssällskapet i Växjö och svensk finansminister 1936 i Brahmstorps borgliga sommarregering. Då hade han alltså redan inlett sin brottsliga verksamhet.
Ja, så slutade allt i en krasch 1948.
Mer än så hinner jag inte berätta om denna gången. Kanske jag en dag drar hela den fantastiska historien om mannen som drömde om att bli rik-och blev det, om och om igen-men dog utfattig i brustet magsår 1963 i Stockholm.
Tala om cliffhanger.

1 kommentar:

Fredrik Hagman sa...

Tjena Calle!

Jag har fått upp intresset för Vilmar Ljungdahl och skulle undra över de här handlingarna som beskriver hans tragiska livsöde.

Är dessa offentliga handlingar eller i din privata ägo? Skulle man kunna låna/eventuellt köpa denna faktabas av dig? Jag ämnar nämligen skriva ett litet arbete om honom, eventuellt en berättelse.