söndag 30 oktober 2011

Svarta Malin kan få ett ansikte?

Här sitter vännen Peter och fotograferar kraniet som hittades i Lomma 1959. Peter fotodokumenterade skallen när jag fick låna hem den från Malmö Museum för sju månader sedan.
Det är väl så, att det här unika fyndet som för över 50 år sedan daterades till att vara 2600 år (bronsåldern/järnåldern) gammalt, inte vill släppa greppet om oss.
Peter har också haft vänligheten att börja städa upp i djungeln med blogginlägg om Svarta Malin (mitt arbetsnamn) som jag publicerat.

Fast redan nu kan ni gå in på Peters hemsida. Hur lätt som helst kan ni hitta alla länkar som jag skrivit om Svarta Malin.
Nu tänkte jag vrida kraniet ytterligare ett historiskt varv.
Visst skulle det gå att återställa ansiktet?
Oscar Nilsson är skulptör och arkeolog. Han har i dagarna återskapat ansiktet av Birkaflickan som är, endast (!), 1200 år gammal. Hon visas nu upp på Historiska Museet i Stockholm. Jag har lånat hela bildsviten från museets hemsida. Det är ett fantastiskt trollerinumret.
Inget är omöjligt.
En spännande fortsättning lär följa.





Länken till Peters hemsida om Svarta Malin:
http://www.aspe.se/Fars/SvartaMalin2.html
Kopiera länken och klistra in den i er webbläsare.

Inga kommentarer: