tisdag 25 oktober 2011

Per Welinder v/s Calle Rockbäck

Per Welinder är MFF:s kommunikationschef. Han läste mitt blogginlägg om MFF i går. Och reagerade.
Vi mailade, fram och tillbaka. Det blev en slagväxling i 5 ronder som påminde om den berömda tungviktsfighten mellan eleganten Gene Tunney och busen Jack Dempsey på 1920-talet. De möttes två gånger. "The man eater", Jack Dempsey, förlorade världsmästartiteln.
Jag är alltså CR och Per PW. Gonggongen ljuder. PW öppnar med att gå i försvarsställningen. Jag är på offensiven. En rak höger, men PW glider smidigt undan. Ja, så där håller vi på.
Rond 1:
PW: En snabb reaktion: Vad menar du? Vem verkar skita i era årskort?
CR: Ni får väl fortsätta krama och applådera snorungarna.
Jag trodde i min enfald att klubbens kommunikationschef i alla fall förstod det allvarliga i kråksången, men icke så.
Rond 2:
PW: Jag förstår faktiskt inte vad du menar. På vilket sätt har jag eller någon annan i MFF kramat ”snorungarna”?
Man har i år stängt av fler personer än tidigare. Man har förbjudit en grupps symboler efter att de misskött sig. Man har satt upp nät framför kortsidorna och utökat bevakningen och visitationen. Igår (matchen mot ÖSK, min anm.) togs en hel del pyroteknik. Så du får ursäkta, men på vilket sätt MFF kramat dem som förstör hänger jag inte med på.
Att detta år varit katastrofalt ur många hänseenden, är vi alla överens om. Vi har lagt ned otaliga timmar på att röja i skiten. Har någon inom MFF på något sätt uttryckt annat än sorg och förtvivlan över eländet?
Vad vill du ha för klart besked på bloggen om? Syftar du på det märkliga ryktet att vi skulle spela utan publik nästa år, så låter det helt uppåt väggarna. Men den dagen MFF skulle drabbas av ett sådant straff, kommer vi självklart att informera om det och anpassa oss efter det.
CR: Begriper inte varför du har alla dina taggar stående rakt ut?
Rond 3:
PW: Calle, Jag har inte taggar utåt. Du bad om en kommentar. Jag förstod inte avslutningen och frågar vad du syftar på? Du svarar helt plötsligt med att anklaga oss för att ”krama och applådera”. Jag håller inte med om att vi på något sätt stöttar de som förstör och ger dig exempel på det och samtidigt klargör jag att vi inte räknar med att spela utan publik.
Nu menar du att jag har taggarna utåt och att jag istället borde hjälpa dig. Känns som en mycket haltande dialog.
CR: I vart fall såg jag med egna ögon hur Norling gick mot/vänd mot klacken och applåderade. Eftersom Pontus Jansson får anses representera MFF, när han nu spelade för laget mot ÖSK och dessutom gjorde ett befriande mål, byter till sig en Supras-tröja, kan man inte komma närmare en kram än Pontus J.
Du får stå för den haltande dialogen.
Årskorten.
När kommer brevet med erbjudande om att förnya årskortet till 2012? Blir det någon avgiftshöjning i år?
Och hur har ni tänkt er att vi som ska betala in, när vi kanske får köpa grisen i säcken. Tyvärr är icke Svenska Fotbollförbundet att lita på.
Önskar dig en trevlig kväll.
Varför inte ett glas vin?
Rond 4:
PW: Hej igen!Jag tycker man kanske ska försöka göra skillnad på idioter och supportrar. Att Norling tackar klacken är enligt mig helt ok – ja t o m önskvärt. Som du säkert vet så råder det mycket delade meningar på ståplats om det mesta. Vågar dock påstå att 99,99 procent tar kraftigt avstånd mot smällare. Så att inte tacka alla som reser upp till Örebro för att heja, bara för att någon inte sköter sig, tycker jag vore lite märkligt.
Pontus har skrivit ett blogginlägg där han förklarar sitt agerande. Man kan såklart ha synpunkter på det, men jag tycker han ger en bra förklaring och sin syn på det hela som spelare.
När det gäller årskorten håller vi på med de sista förberedelserna. Vi gjorde en undersökning tidigare i höst och många har velat att vi ska vänta med utskicken tills efter säsong. Vi har lyssnat på dem och själva brevet kommer i nästa vecka. De som registrerat sin mailadress får det också som mail i denna veckan. Man har gott om tid på sig att betala, så vill man invänta reaktioner från Disciplinnämnden efter Örebromatchen finns det tid att göra det.
Skulle det mot allt vett och sans komma ett besked som på något sätt drabbar nästa säsong, kommer vi självklart att reagera på det och informera vad som gäller.
CR: Bra! Äntligen ett vettigt besked från dig.
Det var det jag var ute efter.
Själv ska jag bättra mig på det yttersta.
Och du.
Glöm inte vinet.
Rond 5:
PW: Tja, när du väl klämde fram med frågan gick det ju lite lättare :-)
Tackar aldrig nej till ett gott vin framåt kvällen, fast kanske inte en måndag. Men har du någon favorit du vill tipsa om?
CR: Amarone är alltid rätt.


Matchen kallades för "Den långa räkningen".
Döm själva.

Inga kommentarer: