onsdag 19 oktober 2011

Järnmannen i Lomma får rätt ålder!

Jag har skrivit otaliga blogginlägg om kraniet som grävdes fram i Lomma 1959. För att få ett arbetsnamn på dödskallen, döpte jag den till ”Svarta Malin”. Från och med nu också döpt till Järnmannen. Kärt barn har många namn.
Jag plockade fram både polisutredningen och den vetenskapliga rapporten som gjordes med dåtiden teknik. Den fastställde åldern till skarven mellan bronsåldern/järnåldern, alltså att skallen är 2600 år gammal-Lommas äldsta invånare!
Nu bekräftar Chatarina Ödman på Malmö Museum för mig:
-Vi kommer inom det närmaste halv
året att göra en kol-14 utredning på kraniet, säger hon.
Tekniken är enbart tillförlitlig på material som varit levande för mindre än omkring 60 000 år sedan (Wikipedia). ”Svarta Malin” platsar alltså med råge. Först när den undersökningen är genomförd, vet vi nästan på dagen hur gammal ”Svarta Malin" är.

I Lomma har jag lyckats jaga fram ett stort intresse för ”Svarta Malin”. Under onsdagskvällen var jag på Lomma Bibliotek (fullsatt) och talade om mitt grävande i en period som egentligen ligger så långt tillbaka i tiden, att vi har svårt att förstå och fatta vad det egentligen handlar om. Tala om undersökande journalistik.
Min historia om det unika kraniet är en sällsynt resa i tid och rum.
Ett problem har varit att tidsbestämma fyndet.
Att det förmodligen rör sig om en mansperson, 20-25 år gammal, fastslog osteologen (läran om människoben), Elisabeth Iregren, när hon undersökte kraniet.
1959 kom man alltså fram till skarven mellan bronsåldern/järnåldern. Malmö Museum hade flyttat fram skallens ålder tusen år, alltså skarven äldre/yngre järnåldern. Fast när jag började böka i storyn, flyttade man den bakåt i tiden ca 300 år. Det blir ca 200 år e kr födelse.
En hembygdsforskare i Lomma hävdar att kraniet är från 1100-talet. Fast den utsagan grunder sig inte på några vetenskapliga rapporter.
Först när man genomfört kol-14 (C14)-se formeln som jag lagt in i vinjettbilden- vet vi alltså nästan på dagen (nåja) hur gammal ”Svarta Malin/Järnmannen” egentligen är.
Nu håller Chatarina Ödman på Malmö Museum i trollspöet.
Jag kan knappt bärga mig.
Mitt stalltips?
Malmö museum ligger närmast.
Men, vi får se.
FOTNOT: Bilden på kraniet här ovanför har Peter Aspe tagit.

Inga kommentarer: