fredag 21 oktober 2011

Lotta Grönings MATRESA!

Följ med på en spännande och märklig matresa genom Sverige.
Vid lunchtid i dag skrev Lotta Gröning, känd debattör, krönikör och TV-tyckare, på Facebook så här:
”Jag sitter på ett cafè i Sala och har ätit en underbar räkmacka med Latte. Priserna är helt andra än i Stockholm och godare är det också.”
Detta utlöste en fullständig explosion av inbjudningar till matfrosseri för Lottas del:
Testa en räkmacka i Skillingaryd.
Underbara räkmackan på Sofiero slottscafé i Helsingborg!
Frukost i hamnen i Simrishamn.
Välkommen till Surahammar.
Röda korsets fik i Slite, Gotland, är oslagbart!
Bästa priserna har Västerås.
Ja, så där har man gått på under hela eftermiddagen på Facebook. Lotta Gröning är på väg att erbjudas en oslagbar matresa.

Själv ville jag inte vara sämre. Jag är vän med Lotta på Facebook och skrev in:
”Och så tycker jag att du Lotta ska komma till Lomma, så jag får bjuda dig på Fiskbodens godis. Välkommen.”
Lite senare öste jag på med lite läckert agn:
”Spännande matresa på gång. Det enda Lotta behöver bekymra sig om är resekostnaden. Men. Resan till Lomma och Fiskboden står jag för. ”
Jag kontaktade Stefan som driver den omtalade Fiskboden i Lomma. Drog Lottas matresa samt min inbjudan.
-Inga problem. Jag bjuder Lotta på maten. Vi har t o m handskalade räkor på våra räkmackor, säger han.
Jaha, Lotta, nu vet du det. Jag fixar nog också en liten nubbe till sillen (förrätt) samt vin till räkorna. Jodå Lotta. Fiskboden har fullständiga rättigheter.
Packa trunken, men hoppa över frukosten hemma.
Det krävs utrymme för att få skånsk ”madaro."
FOTNOT: Bilden på Lotta har jag lånat från hennes Facebook sida. Jag har sedan monterat in pratbubblan samt texten. För övrigt dricker vi Zoega-kaffe i Lomma.

Inga kommentarer: