onsdag 5 oktober 2011

BILDEXTRA: Så här kommer Fladängskolan i Lomma att se ut

I dag kan jag exklusivt visa för er, de första bilderna på hur Lommas nya lågstadieskola kommer att se ut i framtiden. På vinjettbilden ser ni skolans fasad ut mot Strandvägen.
Fladängskolan blir i två våningsplan med en total yta av 4500 kvm.

Klassrummen ska rymma 360-420 elever. Övrig personal beräknas till 55 personer.
Som ni kan se på bilderna, blir det färgglatt värre. Det är annat än min murriga skola, Rörsjöskolan i Malmö, där jag fick lära mig läsa och skriva och att 1+1=2. Nej, griffeltavlorna var faktiskt avskaffade.
Fladängskolan i Lomma blir däremot en supermodern skola. Något annat gives icke i en av Sveriges bästa skolkommuner.

Här ser vi en översiktsritning av skolan och själva skolgården ner mot Höje å. Hur högt blir staketet ut mot ån?
I dag har man också startar montage av prefabricerade betongelement, väggarna ut mot Strandvägen-se bilden här nedanför.
Bygget är 5 veckor försenat p g a långa leveranstider på betongelement. Den 25 juni 2012, alltså efter midsommar, ska skolan trots det stå färdig. Allt enligt tidsplanen.
Nästa höst börjar mitt barnbarn, Alva, på skolan.
Det ska bli spännande att följa.


(Alla bilderna utom den sista som är min egen, är från Samark Arkitektur&Design AB. Uppgifter är också inhämtade från Lomma kommuns hemsida.)

Inga kommentarer: