måndag 5 september 2011

Pensionärsliv 2011-jakten på Afrikas leopard!

Det är inte alls ovanligt att en pensionärsutflykt, slutar hos Flickorna Lundgren och deras kafé på Skäret i Höganäs kommun. Ut i det blå, är det vilsamt att få stilla kaffetarmen och smaska i sig en god kaka.
Fast det gäller inte alla pensionärer. Det finns en liten klick som älskar den stora UTMANINGEN. Vissa kryddar t o m anrättningen med en rejäl överkurs.


Rolle af Trollhättan, 67 år, kryddar mer än gärna. Ni som följer bloggen, minns säkert andra äventyrligheter i hans fotspår. Minns mötet med det spännande mursifolket i Etiopien, inte minst kvinnorna med de hiskeligt utspända underläpparna.
I helgen knackade Rolle på min dörr, klev in i hallen och sa:
-Nästa resa blir nog den tuffaste jag gett mig in på.
Och då har människan ändå bestiget Kilimanjaro. Afrikas högsta berg, 5 892 meter högt, whiskyroutern, den svåraste leden.



Nu bär det åter av till Afrika. Jakten på leoparden kan börja.
-Jag har sett noshörningar, lejon, bufflar, elefanter men aldrig någon leopard -The big five, säger Rolle af Trollhättan.
På bilden här ovanför kan ni se hans resplan. Kors och tvärs, med flygplan, lokalbussar, kanoter och jeepar. Och inte nog med det. Han reser på egen hand över
denna stora kontinent. Allt improviserat. För det är så Rolle helst av allt reser. Någon organiserad sällskapsresa med tex Rosa Bussarna, Jambo Tours eller så, är inget för honom. Nej, rakt ut i det okända. Flickorna Lundgrens berömda kafé blaha-blaha.
Jag blir nervös bara jag tänker på det. För egen del får det väl bli en tur till Flickorna Lundgrens till våren.
Mina äventyr ska vara trygga att leva med. Gärna kaffe och en kaka.
Lycka till Rolle.
Hoppas du får se en leopard.
Pensionärsliv 2011-går inte av för hackor.



Inga kommentarer: