torsdag 29 september 2011

Humbug på hög nivå. Tjäna över 35 000 kr på att köpa din hummer i Lomma!

Humrarna som slog svenskt pris rekord (36 000 kr/kg), fångades här om dagen utanför Kungsbacka. Vad är det då för en gottegris som ropade in fångsten på Göteborgs Fiskeauktion.
Ja, inte var det då jag. Även om jag älskar hummer. Inte den djupfrysta typen som du alltid får på restaurang eller köper i frysdisken. Den är hemsk, trådig och jävlig.
Nej, man ska köpa den levande och koka den i saltat vatten med lite porter. Klyv den på mitten och ät. Gudagott.
Men, 36 000 spänn för ett kilo hummer? Aldrig i livet.

Jag fick kalla in en expert. Stefan driver den framgångsrika Fiskboden i Lomma. Han borde kunna förklara ett och annat.
-Calle, det handlar om PR. Räkna samman all den reklam som hummern gett under dessa dagar. I tidningar, radio och TV, säger han och stirrar på mig som jag vore fiskfjäll.
-Ja, det måste bli en miljon riksdaler, svara jag som inte är någon hejare på matte.
-Inte alls omöjligt. Då blir 36 000 kronor ingenting. Rena rama brak vinsten, fortsätter Stefan.
-Det hade jag inte tänkt på, kom det nästan tyst från min näbb.
-Nej, just det. Och du, ingen kommer att köpa den. Det handlar om gratis annonsplatser för otroligt stora pengar.
Humbug, tänkte jag, men sa ingenting.
-Jag säljer levande dansk hummer för 650 kr/kg. Och du Calle, den är fångad på samma plats utanför Kungsbacka som rekord hummern är, så det så.
-Det var det jävligaste, sa jag och fotograferade av Stefans danska hummer i akvariet i butiken-se vinjettbilden.
Aldrig får man vara glad...eller... det kanske man trots allt får vara i dessa hummerdagar. Du tjänar alltså 35 350 spänn på att köpa danskt i Lomma.
Göta Petter.

Inga kommentarer: