tisdag 20 september 2011

Höstbudgeten i all ära. Så trollar storfinansen med borgare och bönder.

Under tisdagen bankade finansminister Borg ut den åtstramade höstbudgeten. Ekonomijournalisterna gick i spinn. Man har under tidens gång, kört ut de stora dragen till allmänheten. Så det återstår en utkramad nyhet.
Då passade byggkoncernen PEAB på att presentera nyheten om att IKEA-KAMPRAD köper 8 581 236 aktier i företaget för 300 miljoner kronor.
Denna intressanta nyhet drunknar, en medveten placering.
Först detta:
Under 1970-talet köpte jag aktier i Beijerinvest (Anders Wall) för mina barns dop pengar (ca 7-800 kr per barn). När de fyllde 18 år, sålde jag aktierna. De fick över 20 000 var att slå runt med.
Det var en god investering.
1994 köpte jag 100 aktier i byggbolaget, Tre Byggare. Kurs 35,50 kr. Ett halvår senare köptes Tre Byggare upp av PE
AB. Åren gick. Kursen rasade. Snart var aktien nere i 13 sura pengar. Det såg dystert ut, fast billigt och intressant.
Jag passade på att utöka mitt aktieinnehav i uppstickaren PEAB.
Först i början av 2000-talet tog aktien fart. Den bara steg och steg och STEG.
Jag skrattade hela vägen till banken.
I slutet av 2010 tog det plötsligt stopp. 2011 rasade och rasade och RASADE, aktien ner till 35 sura pengar i förra veckan.
Den var alltså inte mer värd än Tre Byggares aktie 1994!!!
Märkligt. Egendomligt. Besynnerligt.
PEAB-aktien hade under hela 2000-talet stått emot lågkonjunkturer, ekonomiska härdsmältor, varningsrop, dollarkriser osv. Det bet inte på aktien som bara steg och steg och STEG.
Nu plötsligt stopp. Trots ett välfylld orderstock, b l a ska PEAB bygga tio (!) varuhus till IKEA i Skandinavien.
Nu vet jag bättre. Finansbaro
nerna vet hur man pressar ner en aktie. Aktien sattes alltså under press. Inget ovanligt när det är storaffärer på gång. Landets ekonomijournalisterna sov som vanligt sött på söta örat.
I kulissen lurade geniet Ingvar Kamprad, mannen som gärna vill ge intryck av att han varken kan läsa eller skriva. Och när det var rätt läge slog
han till. Finansbaronerna gnuggar sina finlemmade händer. IKEA-Ingvar köpte helt enkelt in sig som delägare i PEAB för 300 miljoner kronor.
Räkna med att aktien nu kommer att stiga och stiga och STIGA. Inte med en gång. Då blir det för uppenbart, men inom en snar framtid, så nu går tåget.
Tag plats. Stä
ng dörrarna.
TUFF-TUFF!
Calle Rockbäck





Mer om höstbudgeten
DN HÄR!
SVD HÄR!
Dagens Industri HÄR!
Sydsvenskan HÄR!
Aftonbladet HÄR!
Expressen HÄR!

1 kommentar:

lawe wennerholm sa...

Hej Calle

Köpläge!
Ta alla Dina pengar i madrassen och investera i Peab. Du vet, "Sky is the limit"

Hälsningar
Lawe