torsdag 1 september 2011

Dagens sågning: När Lommabladet förvandlade mig till ett rykte. Och så då Tråk-TV

Det finns få saker i världen som irriterar mig så mycket som småsinthet. Finns det något värre än ogina människor?
Det finns få saker i världen som irriterar mig så mycket som Tråk-TV.
Orsaken är enkelt. Jag somnar som ett nyfött barn i TV-soffan.
I första fallet har jag träffats direkt. I andra fallet riskerar jag somna mitt i julförberedelserna.
Tid för SÅGEN!


I första fallet gäller det Lommabladet. Ett annonsorgan som kommer ut en gång i veckan i Lomma. Där skriver man att det är klart för ett nytt Coop i centrum. Och så kommer det:
”Det blir som det senaste ryktet säger.”
Jaha, det blir som det senaste ryktet säger. Den 4 juni i år avslöjade jag här på bloggen att Coop Extra kommer till Lomma.
Lommabladet förvandlade mitt avslöjande till ett rykte. Ryktet är alltså jag.
Det är första gången i mitt mer än 40-åriga liv som journalist som jag blir till ett rykte.
Denna lilla annonstidning kan alltså inte bjuda på att det var jag som avslöjade nyheten. Surt sa räven och skäms på er.
Fast jag är inte bitter.
Jag fick ett mail från Svenska akademiens ständig sekreterare, Peter Englund. Där skriver han bla i sitt senaste blogginlägg på akademiebloggen.
”December: Nobelveckan. Högtidsammankomst den 20/12 - för första gången i TV.”
Räkna med träig TV, där en viskande TV-kommentator inte får störa de högtidligt frackklädda herrarna och de uppblåsta damerna i sin lärda framläggning. Visst, vi TV-tittare har aldrig tidigare fått följa denna ”hemliga” högtidssammankomst. Nu ska vi få det.
Räkna med Tråk-TV. Mitt i julförberedelserna.
Sov gott i TV-sofforna.



Lite sura bär till
Det är många som följer min blogg i Lomma.
Lägg därtill att jag har läsare över hela världen. I dag när klockan är tjugo minuter över fem på eftermiddagen, har jag haft besökare från följande länder:
Sverige
USA
Danmark
Finland
Nederländerna
Australien
Tyskland
Storbritannien
Brasilien
Ryssland
Det kanske är på tiden att Lommabladet börjar ta mig på allvar.
Tack för kaffet.
Och jag är inte bitter.
Alls.

2 kommentarer:

pappa B sa...

Det är förträffligt Calle! Ge dessa små krypskyttar en spark på kulpåsen lite då och då. När annonspengarna inte strömmar in tillräckligt så har de plast för att gnälla på proffsen inom sitt gebit. Kul att det inte bara är pappa B som har världen som blogbesökare. En lapp och en skåning är allt vad den behöver :)

pappa B sa...

Det är förträffligt Calle! Ge dessa små krypskyttar en spark på kulpåsen lite då och då. När annonspengarna inte strömmar in tillräckligt så har de plats för att gnälla på proffsen. Kul att se att det inte bara är pappa B som har världen som blogbesökare. En "lapp" och en skåning är allt vad den behöver :)

3 september 2011 11:34