fredag 2 september 2011

Brottsplats Lomma: Håll hårt i din DAM!

Så här skapar man en nyhet som Lommabladet kallar rykten.
Jag tog min nya fina damcykel och hojade ner till polisen i Lomma. Där väntade vår vänliga sheriff, Michael Rydberg, på mig med en alldeles färsk brottsstatistik över sommaren 2011: brottsplats Lomma.
Frågeställningen glasklar.
Hur står det till med tjuvar och banditer i Sveriges bästa boendekommun?
Så här ser alltså Michael Rydbergs rapport ut:

Från den 1 juni till i dag den 2 september, har det anmälts 27 villainbrott. Övervägande delen i Bjärred. Radhusområdena är mest drabbade. Det är ingen speciell ökning. Lägenhetsinbrott ovanliga. På sin höjd 5-7 inbrott under ett helt år.
-Vi arbetar naturligtvis hela tiden på att finna tjuven. Det är inte lätt. Återkopplingar måste göras. Vi vet också att villainbrotten ökar från mitten av november till mitten av februari, säger Michael Rydberg
Krogvåld existerar inte. Det finns helt enkelt inte den typen av krogmiljö i byn. Lomma är också förskonade från gängbråk.
Stölderna på Lomma Beach. Oförsiktiga badande som rensas på pengar och mobiltelefoner har det ”bara” varit 5-6 av i år.
-Den regniga sommaren har naturligtvis varit till stor hjälp. En solig sommar talar vi om minst fem gånger så många tillgrepp på stranden, fortsätter Michael Rydberg.

Och så till det stora bekymret som har en brant stigande kurva: cykelstölderna.
Damcyklarna är ett hett objekt. Min nya fina hoj är alltså hårdvaluta för cykeltjuvarna.
-Ja, det är den. Du låste väl din cykel noga innan du gick in till mig, varnar Lommas sheriff mig.
Inte ens utanför Lommas polishus står alltså din cykel säker.
Flera av mina grannar, har nattetid råkat ut för cykeltjuven. Min tidigare damcykel stals. En stadig Skeppshult som jag kallade för mjölkcykeln. Bara borta.
-Väldigt många cykelstölder sker vid våra busshållplatser. Låt inte er cykel stå där för länge. Och lås cyklarna med de bästa tänkbara lås som finns, varnar Michael Rydberg.
Jag tackar Michael för en givande pratstund som gav en nyhet. Cyklade hem och satte in min välpolerade dam i förrådet.
Lugnast så.
Annars är Lomma en idyll.
Vi kan sova gott.


Och så har Lokaltidningens chefredaktör och ansvarig utgivare, Michael ”Figge” Falk, hört av sig. Han läser lusen av mig så här:
"Hej
Jag är alltså chefredaktör för hela Lokaltidningen, som utkommer på 37 orter i södra Sverige.
Dig känner jag inte till, dock har jag kollat detta med vår duktiga lokalredaktör Lena Karlsson i Lomma. Du menar uppenbarligen att vi på något sätt har ”snott” detta från dig, det är dock fullständigt felaktigt.
Så här har det gått till:
Petra Oredsson tog kontakt med oss och undrade hur det går med hennes lokal i det nya centrumhuset. Då sa hon att alla undrar hur det ska bli med den nya livsmedelskedjan och att det senaste ryktet var att det skulle vara Coop. Då ringde reportern Lena Karlsson till Midroc Development som bekräftade detta och sa att de nyligen tecknat avtal med Coop.
Alltså: Svagt, mycket svagt, av dig att skriva som du gjort i din blogg utan att undersöka hur det egentligen gått till. Jag emotser en lika omedelbar som ursäktande dementi.
Med vänliga hälsningar,
Michael ”Figge” Falk
Chefredaktör & ansvarig utgivare"


Tack för den pärlan, "Figge". Dig är det åtminstone rutor i.
Calle Rockbäck


2 kommentarer:

pappa B sa...

"Figge" Falk, är han kusin till den andra falken där nere på steppen?

Johan sa...

Har egentligen ingen betydelse hur Lommabladet tog reda på den här nyheten. Rockbäck var först med det genom det här inlägget:
http://callerockback.blogspot.com/2011/06/bloggen-avslojar-coop-extra-till-lomma.html

Större majoriteten av Lommas invånare kände till inlägget och pratade om det. Men inte Lommas lokalreportrar?
Vad säger det om dem?