måndag 12 september 2011

Åbytravets startbil byggdes om till VRÅÅÅLÅK!


Hur gick det sedan?
En klassisk journalistfråga.
Så här gick det.
Den 29 april 2009 skrev jag här på bloggen om att "Börje med väghyveln", räddat Åby Travets gamla startbil till eftervärlden. Han köpte helt sonika skrothögen, en Dodge 880 Custom cabriolet av årsmodell 1963.
-Den hade samlat på sig 500 mil, men bara gått i s k autostarter. Nej, jag tvekade aldrig. Jag såg vilken klenod bilen egentligen var, berättar Börje för mig.
Bilen transporterade hem till Börje utanför Kungsbacka. Där finns det mesta i utrustningsväg som krävs för att bygga om en gammal bil.

Det skulle visa sig inte bli helt lätt att förvandla startbilen till en fungerande amerikansk kärra. Bilen plockades ner i minsta detalj. En helrenovering utan dess like påbörjades. Börje fick också med nätets hjälp, jaga delar i USA. Alla korten synades.
Då rasade Börjes ena höft sönder och samman. Plåga, plåga och operationer. Kryckor och hela rasket. I sjukdimman malde tankarna. Dodge 880 Custom cabriolet av årsmodell 1963 förvandlades till Börjes livlina.

Nåja, vi höftgubbar är av ett hårt släkte. Även om det tog emot, så kämpade Börje på med sin dröm för att hamna i slagläge (travspråk).
Nu är skönheten klar och ska besiktas i veckan.
-Jag vet inte hur många timmar jag lagt ner på det här. Ett jävla slit har det varit. Och pengar har det kostat, säger Börje och skrattar, för vi höftgubbar är också några glada skitar.
Då slår mig en idé.
Åby Travbana borde ställa ut Börjes skapelse till allmän beskådan?
Då skulle Börje, så att säga, vinna på speed (travspråk igen).
Det är han värd.

Inga kommentarer: